Szanowny Użytkowniku,
Zanim klikniesz „Przejdź do serwisu”, prosimy o przeczytanie tej informacji.
Zgodnie z art. 13 ust. 1 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (RODO), informujemy, iż Państwa dane osobowe zawarte w plikach cookies są przetwarzane w celu i zakresie niezbędnym do udostępniania niektórych funkcjonalności serwisu. W przypadku braku zgody na takie przetwarzanie prosimy o zmianę ustawień w stosowanej przez Państwa przeglądarce internetowej.
Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Free Sky sp. z o.o. z siedzibą w z siedzibą w Rzeszowie, ul. kpt. Stanisława Betleja 12, 35-303 Rzeszów.
Podanie danych jest dobrowolne ale niezbędne w celu świadczenia spersonalizowanej reklamy oraz dostępu do niektórych funkcjonalności serwisu.
Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych i ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, wszelkie wnioski dotyczące wskazanych powyżej praw prosimy kierować na adres email: klikmapa@gmail.com.
dane mogą być udostępniane przez Administratora podmiotom: Google LLC w celu prowadzenia spersonalizowanej reklamy.
podane dane będą przetwarzane na podstawie zgody tj. art. 6 ust. 1 pkt i zgodnie z treścią ogólnego rozporządzenia o ochronie danych.
dane osobowe będą przechowywane do czasu cofnięcia zgody.
ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.

Gotowanie i wypieki

Dorsz jest nieocenionym źródłem witamin, minerałów i tłuszczów. Dorsz powinien być obecny stale w naszej diecie. Jego dobroczynne działanie przyczynia się do wzmocnienia odporności i poprawia pracę układu krążenia. Dorsz jest rybą drapieżną, morską. Jego głównym obszarem występowania jest Ocean Atlantycki i morza północnej Europy. Najczęściej na naszych stołach spotykamy gatunki dorsza atlantyckiego i trzy jego podgatunki, z których najpowszechniejszy jest dorsz bałtycki. Mniej popularny jest dorsz pacyficzny i arktyczny. Wielkość dorsza waha się w granicach 30 – 80 cm. Przeważnie waży około 2 kg, ale historia i natura zna przypadki łowionych dorszy o wadze ponad 40 kg i długości przekraczającej 2 m. Dorsz żywi się mniejszymi rybkami takimi jak śledzie, makrele i narybek. Dorsz żyje w sprzyjających warunkach około 20 lat. Musi mieć jednak zapewnioną odpowiednią ilość pożywienia. W naszym kraju najczęściej serwowane są filety z dorsza. Znacznie rzadziej spotyka się go w wersji wędzonej.

Największe zalety dorsza to spora zawartość w jego mięsie białka i selenu. Ponadto dorsz zawiera spore ilości witamin z grupy B. Witamina B1 pozytywnie wpływa na pracę układu nerwowego, nie dopuszcza do zaburzeń w pracy serca i układu pokarmowego. Witamina B2 wpływa na zdrowy wygląd skóry i jej ogólny stan. Witamina B12 zwalcza anemię, a B6 reguluje metabolizm białek i węglowodanów. Dobrze też radzi sobie ze stanami nadciśnienia tętniczego. Zawarte w dorszu witaminy A i E są szczególnie istotne dla kobiet, ponieważ przeciwdziałają powstawaniu zmarszczek. Bardzo cenna witamina PP obniża poziom cholesterolu we krwi. Jod, który również występuje w mięsie dorsza usprawnia pracę tarczycy i reguluje wytwarzanie przez nią hormonów. Nieocenioną zaletą wszystkich ryb, w tym także i dorsza, jest ich bogactwo w kwasy OMEGA 3. Kwasy te pozytywnie wpływają na rozwój psychoruchowy dzieci. U dorosłych natomiast kwasy omega 3 przeciwdziałają rozwojowi demencji i chorobom serca. Dorsz zawiera też kwasy omega 6 wspomagające pracę nerek i wątroby. Kwasy omega 6 odbudowują naskórek, wspomagają gojenie ran i zapobiega zakażeniom. Zawarte w dorszu wapń, fosfor i witamina D pozytywnie wpływają na rozwój układu kostnego. Ciało dorsza złożone jest w 60% z tłuszczu. Z tłuszczu tego wytwarza się tran, który znacznie zwiększa odporność organizmu, leczy dnę moczanową, zapobiega rozwojowi cukrzycy. Mimo tak sporej zawartości tłuszczu dorsz nie należy do ryb kalorycznych.

Mimo tak wielu cennych składników odżywczych dorsz nie jest wskazany w jadłospisie alergików. Zawarta w dorszu parwalbumina, a zwłaszcza jej pochodne, występujące w mięsie dorsza silnie uczulają. Osoby, u których zdiagnozowano alergię pokarmową na ryby powinny więc omijać dorsza z daleka. Niezależnie od alergii unikać należy zimnego, niegotowanego mięsa tej ryby. Coraz częściej dorsz zarażony jest nicieniem. To pasożyt wywołujący u człowieka anisakiozę. Choroba wywołuje silny ból brzucha, wymioty i nudności, a mylona jest z chorobą Crohna.

Dobrym pomysłem na piątkowy obiad będzie dorsz smażony. Filety z dorsza oprószyć kwaskiem cytrynowym i odłożyć do lodówki na pół godziny. Jajko trzeba roztrzepać, dodać sól i pieprz. Filety opanierować w mące, jajku i bułce tartej. Usmażyć na rozgrzanym tłuszczu z obu stron. Podać z ziemniakami i surówką.

Komentarze: