Szanowny Użytkowniku,
Zanim klikniesz „Przejdź do serwisu”, prosimy o przeczytanie tej informacji.
Zgodnie z art. 13 ust. 1 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (RODO), informujemy, iż Państwa dane osobowe zawarte w plikach cookies są przetwarzane w celu i zakresie niezbędnym do udostępniania niektórych funkcjonalności serwisu. W przypadku braku zgody na takie przetwarzanie prosimy o zmianę ustawień w stosowanej przez Państwa przeglądarce internetowej.
Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Free Sky sp. z o.o. z siedzibą w z siedzibą w Rzeszowie, ul. kpt. Stanisława Betleja 12, 35-303 Rzeszów.
Podanie danych jest dobrowolne ale niezbędne w celu świadczenia spersonalizowanej reklamy oraz dostępu do niektórych funkcjonalności serwisu.
Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych i ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, wszelkie wnioski dotyczące wskazanych powyżej praw prosimy kierować na adres email: klikmapa@gmail.com.
dane mogą być udostępniane przez Administratora podmiotom: Google LLC w celu prowadzenia spersonalizowanej reklamy.
podane dane będą przetwarzane na podstawie zgody tj. art. 6 ust. 1 pkt i zgodnie z treścią ogólnego rozporządzenia o ochronie danych.
dane osobowe będą przechowywane do czasu cofnięcia zgody.
ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.

Choroby i Leczenie

Ilość snu pozwalająca wypocząć to sprawa indywidualna. Liczy się jednak nie tylko ilość przespanych godzin, ale także jakość snu. Aby organizm mógł się w pełni zregenerować, powinniśmy przejść przez wszystkie fazy snu:

• Pierwsza faza - to bardzo lekki sen, z którego łatwo się wybudzić.
• W drugiej fazie - serce spowalnia, oddychamy spokojniej, a ciało zaczyna się odprężać, chociaż sen nadal nie jest głęboki.
• Trzecia i czwarta faza - pozwala na regenerację organizmu, a my śpimy bardzo mocno.
• Ostatnia faza to faza REM, w której pojawiają się sny, a mózg jest najbardziej aktywny.

Takich cykli doświadczamy nawet 5 albo 6 w ciągu jednej nocy. Trwają one od 1,5-2 godzin. Czasem jednak sen jest niepełny, a jego naturalny rytm zostaje zakłócony - dochodzi wtedy do zaburzeń sennych.

Zaburzenia snu - zaliczyć tu można zarówno bezsenność jak i nadsenność (hipersomnię), bezdech senny, zespół niespokojnych nóg - zaburzenie ruchowe snu.

Hipersomnia - objawiająca się nadmierną sennością i napadami snu podczas dnia, mimo przespanej nocy.

Bezsenność - aż 19% mężczyzn i 27% kobiet (zwłaszcza bezpośrednio przed menopauzą), narzeka na problemy albo z zasypianiem, albo z przesypianiem bez przerw całej nocy. Nieleczona bezsenność osłabia funkcjonowanie organizmu, powodując rozwój wielu chorób. Bezsenność ponadmiesięczena, tzw. przewlekła, na którą cierpi 60% pacjentów wymaga specjalistycznego leczenia.

Objawy bezsenności:

- Wydłużenie czasu zasypiania nawet do kilku godzin.
- Spłycenie snu.
- Częste wybudzenia w nocy.
- Przedwczesne budzenie się.

Przyczyny bezsenności:

- Nadużywanie kawy, mocnej herbaty, alkoholu i niektórych leków.
- Przepracowywanie się.
- Całkowity brak aktywności fizycznej.
- Skłonność do zbyt emocjonalnego przeżywania - zwłasza długotrwałych - sytuacji stresowych.
- Praca zmianowa.
- Ogólnie zły stan zdrowia, zwłaszcza zły stan psychiczny.
- Choroby kardiologiczne (niewydolność krążenia, nadciśnienie).
- Niewydolność układu oddechowego (POChP, bezdech senny).
- Skrzywiona przegroda nosowa.
- Zgrzytanie zębami.
- Zgaga.
- Bolesne kurcze łydek.
- U około 20% chorych nie udaje się znaleźć przyczyn bezsenności.

Skutki bezsenności
Człowiek niewyspany wstaje zmęczony, zniechęcony do życia, jest drażliwy, pojawia się u niego skłonność do depresji, podatność na stres, w ciągu dnia miewa bóle głowy i trudności w koncentracji. Niedobór snu może być przyczyną luk w pamięci, bólów mięśni, osłabionej zdolności oceny sytuacji i kłopotów ze skupieniem wzroku.

Polisomnografia - to kompleksowe badanie snu, podczas którego pacjent śpi podłączony do urządzeń rejestujących. Obejmuje EEG - zapis czynności mózgu, elektrookulogram - ruchy gałek ocznych, elektromiogram - zapis czynności elektrycznej mięśni w trakcie snu, EKG, przepływ powietrza przez drogi oddechowe i ruchy klatki piersiowej.
Wskazaniem do wykonania tego badania jest podejrzenie wystepowania bezdechu sennego oraz zaburzenia ruchowe związane ze snem: zespół niespokojnych nóg, lunatykowanie.
Zespół niespokojnych nóg - polega na przymusowym ruszaniu nogami. Gdy zaczynamy zasypiać, w nogach pojawia się dziwny niepokój. Przyczyną dolegliwości może być niedobór żelaza i mikroelementów.

Zaburzenia snu - dobre porady

- Kładź się do łóżka zawsze o tej samej porze.
- Nie przenoś problemów dnia codziennego do sypialni.
- Wzbogać dietę w produkty z trypotofanem, z którego powstaje hormon szczęścia - serotonina.
- Zrelaksuj się przed snem: oglądnij lekki film, przeczytaj książkę, weź letnią kąpiel.
- Wypij ziołową herbatę nasenną lub uspokajającą.
- Wywietrz sypialnię, lub śpij przy otwartym oknie.

Komentarze: