Konserwacja podwozia

konserwacja-podwozia-2

Konserwacja podwozia samochodowego, wbrew pozorom nie jest wcale taką łatwą czynnością. Jeżeli do tej pory nie wykonywaliśmy podobnych czynności i nie mamy tzw. żyłki do majsterkowania warto rozważyć zlecenie takiej czynności profesjonalnemu warsztatowi, który świadczy tego typu usługi, jednak będzie nas to kosztowało więcej niż w przypadku gdybyśmy zrobili to we własnym zakresie. Orientacyjny koszt profesjonalnej usługi wynosi od 300 do nawet 800 złotych. Duże znaczenie ma rodzaj pojazdu i jego wielkość, a także stan podwozia, które chcemy zabezpieczyć. Jeśli natomiast uprzemy się wykonać taką konserwację we własnym zakresie ten artykuł podpowie nam na co zwrócić uwagę i jakich błędów nie popełnić podczas wykonywania poszczególnych czynności.

Przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań należy podjąć decyzję dotyczącą sposobu konserwacji – czym konserwować oraz wybrać odpowiednie środki przeznaczone do konserwacji podwozia.

To, jaki sposób konserwacji wybierzemy może mieć wpływ na wybór środka konserwującego, gdyż różne środki nanosi się w różny sposób. Pierwszą i najtańszą metodą jest nanoszenie produktu pędzlem. Wadą takiego rozwiązania jest to, że pędzlem możemy nie dotrzeć do wszystkich zakamarków naszego podwozia a co za tym idzie wykonywanie tych czynności może okazać się bezskuteczne. Druga metoda, droższa gdyż musimy dysponować odpowiednim sprzętem to nanoszenie środka pistoletem lakierniczym do gęstych mas. Zaletą pistoletu jest to, że preparat nakładamy natryskowo, więc ryzyko, że nie dotrze on w jakieś trudno dostępne miejsca jest znikome.

Czym konserwować? W sklepach jest wiele preparatów przeznaczonych do konserwacji podwozia. Do najpopularniejszych należą Bitex – jest najpopularniejszym środkiem ochronnym, przeznaczonym do profesjonalnego zabezpieczania podwozi samochodowych, można go nakładać pędzlem lub pistoletem, B 120 Autobit, jest masą bitumiczną, posiadającą właściwości ochronne, antykorozyjne i wygłuszające, którą można nanosić pędzlem lub szpachelką do 4 mm grubości, Bitgum – nakładany pędzlem lub natryskowo, maksymalna grubość warstwy wynosi 2-4 mm, pojazd może być normalnie użytkowany po 24 godzinach od nałożenia produktu.

Ceny tych preparatów wahają się od 22 zł za 2,5 l puszkę B 120 Autobit do 35-38 zł za 3 l puszkę Bitexu czy Bitgumu, a więc rozpiętość cenowa nie jest duża, dlatego każdy indywidualnie powinien wybrać odpowiedni dla siebie środek. Przy czym należy uwzględnić jego wydajność w przeliczeniu na jeden metr kwadratowy powierzchni oraz na ilość warstw jakie mamy zamiar zastosować podczas konserwacji naszego podwozia.

Konserwację podwozia powinniśmy wykonać przed zimą gdyż właśnie w okresie zimowym jest ono najbardziej narażone na działanie soli, która ma destrukcyjny wpływ na elementy metalowe. Ponadto dużo lepiej jest wykonywać te czynności w wyższych temperaturach niż gdy jest zimno ze względu na komfort pracy i fakt, że większość preparatów podczas ich nanoszenia zachowuje swoje właściwości w temperaturze 5-7ºC.

Na samym początku należy dokładnie umyć podwozie w celu usunięcia zanieczyszczeń, błota, itp. oraz usunąć szpachelką luźne fragmenty starego zabezpieczenia. Czekamy aż cała powierzchnia dokładnie wyschnie, później ją odtłuszczamy. Wszelkie rude ślady korozji należy wyczyścić szczotką drucianą, tu zaleca się zastosowanie szczotki montowanej w wiertarce oraz odrdzewić specjalnym preparatem. Następnie na miejsca odrdzewione, w celu ich dokładnego zabezpieczenia nakładamy dwie warstwy podkładu. Gdy obie warstwy wyschną przystępujemy do nałożenia pędzlem lub pistoletem głównego preparatu zabezpieczającego. Wszystkie czynności wykonujemy bez pośpiechu, dokładnie aby szczelnie pokryć całą powierzchnię podwozia. Czekamy aż środek wyschnie co zazwyczaj nie trwa długo. Opcjonalnie można zabezpieczyć na samym początku całą karoserię folią przyklejając ją do brzegów taśmą papierową. Ochroni to lakier przed zapyleniem jeśli natryskowo nakładamy środek konserwujący lub poplamieniem z pędzla jeśli go używamy przy konserwacji.

W ten sposób zabezpieczone podwozie jest odporne na czynniki atmosferyczne i sól przez kilka sezonów, a my mamy gwarancję, że nie wydamy pieniędzy w warsztacie blacharskim, co niejednokrotnie jest bardzo kosztowne.

Was this helpful?

2 / 0