Konserwacja samochodu to bardzo obszerny temat. Właściwie wszystkie czynności w tym zakresie możemy wykonać we własnym zakresie co jest tanie ale pochłania bardzo dużo czasu, albo oddać auto do profesjonalnego zakładu, który świadczy tego typu usługi. Zaletą takiego rozwiązania jest to, że właściwie wystarczy dojechać do wybranej firmy i oddać samochód. Wadą dla większości kierowców może być wysoka cena takiej usługi. Podsumowując, jeśli posiada się choć odrobinę manualnych zdolności warto poświęcić wolną sobotę żeby zabezpieczyć nasz pojazd.
Najlepiej zacząć od prac „najbrudniejszych” czyli konserwacji podwozia i nadwozia. Zabezpieczenie podwozia polega na dokładnym jego umyciu, odtłuszczeniu, odrdzewieniu fragmentów blachy, na której pojawiły się pierwsze ogniska korozji oraz pokrycie jej właściwym preparatem. Całą procedurę zaczynamy od oczyszczenia podwozia z zanieczyszczeń i resztek błota. Później je odtłuszczamy aby środek konserwujący miał lepszą przyczepność do blachy. Następnie czyścimy rude plamy rdzy i malujemy je podkładem antykorozyjnym. W dalszej kolejności nanosimy odpowiedni preparat konserwujący przeznaczony specjalnie do zabezpieczania podwozi samochodowych, np. Bitex i czekamy aby dokładnie wysechł. Zazwyczaj trwa to do 24 godzin.
Konserwację nadwozia zaczynamy od wstrzyknięcia w profile zamknięte odpowiednich preparatów. Jeżeli nie będzie to środek w spreju będziemy musieli nabyć specjalnie do tego przeznaczoną strzykawkę oraz kawałek giętkiego, gumowego wężyka, który wprowadzamy do profilu w drzwiach naszego pojazdu. Tak samo postępujemy w przypadku progów, które zazwyczaj są wyposażone w specjalne korki i klapy bagażnika.
Kolejnym krokiem jest dokładne umycie całej karoserii. Pamiętajmy, że mycie auta w myjni automatycznej zazwyczaj daje doraźne efekty. Z tego powodu warto kilka razy w roku umyć samochód przy pomocy miękkiej gąbki i dobrego szamponu. Zaczynamy od zmycia wężem całego nadwozia w celu usunięcia większych zabrudzeń. Pominięcie tego kroku i użycie gąbki na tym etapie może narazić nas na porysowanie lakieru drobinkami piasku znajdującego się na karoserii. W dalszej kolejności myjemy dokładnie nadwozie gąbką i wodą z dodatkiem szamponu. Pamiętajmy aby zmyć ten roztwór zanim zaschnie na powierzchni auta czystą wodą. Na koniec całą powierzchnię dokładnie wycieramy irchą lub ściereczkami z mikrowłókien by nie pozostawić nieestetycznych zacieków. Jeśli nasz samochód jest w miarę nowy a jego lakier jest niezniszczony wystarczy zastosować po umyciu balsam do karoserii. Jeśli nasz pojazd należy do tych starszych a jego lakier jest zniszczony i stracił nieco swoją barwę warto go odnowić poprzez jego polerowanie. I tu wybór tego typu środków jest duży i zazwyczaj zależy od sposobu polerowania. Czy będziemy polerować lakier ręcznie czy użyjemy do tego celu polerki elektrycznej.
Zwieńczeniem naszej pracy będzie oczyszczenie wnętrza samochodu, które najlepiej zacząć od dokładnego odkurzenia środka pojazdu, nie zapominając o przedziale bagażnika. Później musimy wyczyścić elementy plastikowe znajdujące się wewnątrz auta i zakonserwować odpowiednimi preparatami, np. popularnym Plakiem. Warto w tym miejscu przypomnieć o umyciu szyb, na powierzchni, których gromadzi się znaczna warstwa brudu.
Po wykonaniu opisanych wyżej czynności dobrze jest uzupełnić płyn do spryskiwaczy, sprawdzić poziom oleju silnikowego i działanie wszystkich świateł, ewentualnie wymienić przepalone żarówki.
Konserwacja przed zimą jest szczególnie zalecana jeśli nie posiadamy garażu. W niskich temperaturach większość z wyżej wymienionych czynności jest ciężka do wykonania lub wręcz niemożliwa parkując pod chmurką. Preparaty używane do konserwacji mają zazwyczaj na opakowaniu określony zakres temperatur, w których można je używać. Zaleceń tych warto przestrzegać gdyż tylko w ich zakresie dany produkt zachowuje swoje właściwości czyszczące czy konserwujące.
Z pewnością po przeczytaniu tego poradnika wiele osób zapyta ile to wszystko kosztuje? Niestety nie można podać dokładnej ceny poszczególnych preparatów, gdyż zależy od tego jak wiele opakowań tych preparatów musimy zużyć. Istotna jest również marka danego środka, czy zdecydujemy się na szampon z woskiem czy bez, czy będziemy polerować nadwozie ręcznie czy kupimy specjalnie do tego celu przeznaczoną polerkę. W jakim stanie jest tapicerka naszego auta, czy zwykłe odkurzanie wystarczy czy trzeba będzie ją wyprać. Watro przed udaniem się do sklepu dokładnie obejrzeć samochód i oszacować jakie produkty musimy zakupić i w jakiej ilości. Pamiętajmy, że bardziej opłaca się kupować większe opakowania gdyż jest to bardziej ekonomiczne i nie naraża nas na konieczność powrotów do sklepu jeśli nam braknie jakiegoś specyfiku. A jeśli któregoś produktu będziemy mieli za dużo możemy go schować i wykorzystać w przyszłości.
Was this helpful?
1 / 0