Po obrazie w jakości High Definition przyszła pora na 3D. Krytycy twierdzą, że obraz 3D to nic nowego i zainteresowanie nim minie bardzo szybko. Trudno się z tym zgodzić patrząc na listę filmów, które zarobiły najwięcej w ciągu ostatnich dziesięciu miesięcy. Na spisie można zauważyć przede wszystkim filmy trójwymiarowe takie jak “Avatar”, “Alicja w krainie czarów” i “Jak wytresować smoka”. Wygląda na to, że obraz 3D już na stałe zawitał do kin na całym świecie, a okulary 3D staną się nieodłącznym gadżetem każdego widza.
Pomimo wielkiego zainteresowania 3D same okulary nie wywołują tak wszechobecnego zachwytu jak mogliby sobie tego życzyć ich producenci. Jak twierdzi część widzów podczas długiego seansu od okularów zaczynają boleć oczy i głowa. Inną wadą jest fakt, że osoby na co dzień noszące okulary mają kłopot z założeniem kolejnej pary okularów.
Klasyczne okulary 3D zbudowane są z papierowej oprawki i dwukolorowej folii. Zasada działania jest prosta – każde oko widzi inny obraz. Oglądając film trójwymiarowy można odnieść wrażenie, że stoimy w samym środku rozgrywającej się sceny, wydaje się jakby wszystko było na wyciągnięcie ręki.
Wśród okularów 3D można wyróżnić:
- okulary 50-warstwowe
- okulary polaryzacyjne
- okulary migawkowe
- okulary anaglifowe
Dziś to właściciel kina musi zadbać o odpowiedni model okularów, możliwe jednak, że już niedługo sami będziemy kupować okulary 3D. Maria Costeira, prezes zarządu XpanD uważa, że już niedługo świetnie zaprojektowane, eleganckie okulary 3D staną się taką samą częścią popkultury jak np. Ipod.
O klientów na całym świecie walczy czterech głównych producentów okularów: RealD, Dolby Laboratories, XpanD oraz MasterImage 3D.
RealD to lider na rynku amerykańskim. To właśnie jego system został wykorzystany podczas amerykańskiej premiery głośnej produkcji Jamesa Camerona – Avatar. Jej główną zaletą są niedrogie i w miarę lekkie okulary, które widz może zabrać do domu. RealD to najprawdopodobniej jeden z najlepiej rozwijających się producentów, którego okulary dają coraz lepsze efekty. W Polsce technologia ta jest niedostępna.
Dolby 3D to najbardziej rozpowszechniona technologia w Polsce. Dolby nie wymaga specjalnych ekranów, jednak okulary wykorzystane w tej technologii są drogie (niektórzy podają, że koszt produkcji wynosi ok. 40$). Każde okulary należy zwrócić zaraz po zakończonym seansie.
Okulary 3D firmy XpanD to jedne z najdroższych w produkcji. To właśnie okulary tej firmy wykorzystano podczas premiery Avatara w Japonii. Technologia XpanD największą popularnością cieszy się w Azji oraz zachodniej części Europy. XpanD pracuje nad okularami, które będą pasować do każdego rodzaju telewizora. Ich prawdopodobny koszt to 125$, a ich największą zaletą ma być synchronizacja z każdym telewizorem 3D.
MasterImage 3D wykorzystuje zjawisko polaryzacji kołowej, dzięki której widz może oglądać obraz pod różnymi kątami nie tracąc przy tym wrażenia trójwymiarowości. W przypadku tej technologii okulary 3D mogą być jednorazowe lub wielokrotnego użytku.
Was this helpful?
2 / 0