Rewalidacja jest oddziaływaniem zmierzającym do przywrócenia sił osobom osłabionym, które mają za sobą poważne choroby lub urazy oraz dzieci niepełnosprawne. Przystosowuje ona do życia w społeczeństwie.
W rewalidacji indywidualnej wyróżnić możemy dwa następujące etapy:
- Wyrobienie go do nauki, przyswajanie dziecka do niewielkiego wysiłku.
- Kształtowanie umiejętności tj. czytanie, pisanie, liczenie i doskonalenie technik szkolnych:
- ćwiczenia sprawności ruchowej,
- ćwiczenia wzroku i orientacji przestrzennej,
- ćwiczenia percepcji.
Zajęcia rewalidacyjne w szkole
Dziecko niepełnosprawne w szkole na pewno wymaga stosowania specjalistycznych metod wsparcia w czasie zajęć oraz zapewnienia mu dodatkowych zajęć korekcyjnych. W trakcie tego typu zajęć nauczyciel może konkretnie popracować z dzieckiem nad korekcją postawy. Celem tych oddziaływań rewalidacyjnych jest stymulowanie intelektualne i osobowościowe ucznia, które będą umożliwiać mu całkowite uczestnictwo w zajęciach szkolnych z innymi uczniami. Zajęcia te mają również charakter terapeutyczny.
Zajęcia rewalidacyjne w przedszkolu
Przedszkola integracyjne mają za podstawowe zadanie zapewnienie każdemu dziecku realizacji zaleceń wynikających o potrzebie kształcenia. Indywidualna praca rewalidacyjna z dzieckiem nie ma wielkiej potrzeby kształcenia indywidualnego w jego domu, ponieważ zalecenie dotyczy kształcenia w grupie, by dziecko bardziej się zintegrowało. W przedszkolu mogą być również organizowane (chociaż nie jest to obowiązkowe) zajęcia rewalidacyjne dla dzieci upośledzonych umysłowo jak i fizycznie. W takim celu wskazaniem jest zastosowanie metod, które wspierają rozwój niedorozwiniętych funkcji u malucha. Zajęcia te organizowane są na prośbę rodziców dziecka oraz w oparciu o potrzebę zajęć rewalidacyjno – wychowawczych. Takie orzeczenie wydaje poradnia psychologiczno – pedagogiczna.
Was this helpful?
0 / 0