Szanowny Użytkowniku,
Zanim klikniesz „Przejdź do serwisu”, prosimy o przeczytanie tej informacji.
Zgodnie z art. 13 ust. 1 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (RODO), informujemy, iż Państwa dane osobowe zawarte w plikach cookies są przetwarzane w celu i zakresie niezbędnym do udostępniania niektórych funkcjonalności serwisu. W przypadku braku zgody na takie przetwarzanie prosimy o zmianę ustawień w stosowanej przez Państwa przeglądarce internetowej.
Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Free Sky sp. z o.o. z siedzibą w z siedzibą w Rzeszowie, ul. kpt. Stanisława Betleja 12, 35-303 Rzeszów.
Podanie danych jest dobrowolne ale niezbędne w celu świadczenia spersonalizowanej reklamy oraz dostępu do niektórych funkcjonalności serwisu.
Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych i ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, wszelkie wnioski dotyczące wskazanych powyżej praw prosimy kierować na adres email: klikmapa@gmail.com.
dane mogą być udostępniane przez Administratora podmiotom: Google LLC w celu prowadzenia spersonalizowanej reklamy.
podane dane będą przetwarzane na podstawie zgody tj. art. 6 ust. 1 pkt i zgodnie z treścią ogólnego rozporządzenia o ochronie danych.
dane osobowe będą przechowywane do czasu cofnięcia zgody.
ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.

Przepisy

Kasza gryczana to rodzaj kaszy wytwarzanej z łuskanych i prażonych ziaren gryki. Jej odmianę, kasze krakowską, produkuje się głównie w Polsce. Bogate ma kasza gryczana wartości odżywcze. W swoim składzie zawiera dużą ilość białka, węglowodanów oraz składniki mineralne, witaminy B₁, witaminy PP, witaminę E, a także związki mineralne tj. wapń, żelazo, kwas foliowy, fosfor, potas i magnez. Białka zawarte w kaszy są bardzo cennym źródłem witamin. Kasza zawiera sama w sobie spora ilość potasu, a nie solona ma bardzo małą ilość sodu, co wpływa korzystnie na organizm przy wielu dolegliwościach.

Kasza gryczana - właściwości

Kasza gryczana jest znana również w dziedzinie medycyny (ludowej) jako pokarm, który pomaga w rozgrzaniu i ogranicza występowanie obfitych miesiączek. Zarówno sama kasza, jak i jej wywar mają lecznicze działanie. Wywar z kaszy gryczanej często podawano przy występujących biegunkach.

Dziś kasza gryczana jest znana głównie jako dodatek do dań podawanych na gorąco. Odpowiednia do dań mięsnych jak i warzywnych (wegetarianie i weganie potrafią wyczarować z kaszy gryczanej naprawdę niesamowite dania). W połączeniu z sosem, surówką i innymi tego rodzaju dodatkami, tworzy pełnowartościowy posiłek. Kasza gryczana jest lekko strawna i syta.

Kaszę gryczaną zaleca się dla:

• osób z nadciśnieniem,
• osób cierpiących na choroby serca,
• osób cierpiących na choroby układu krążenia,
• osób cierpiących na niedokrwistość,
• osób zagrożonych anemią,
• osób żyjących w ciągłym napięciu i stresie,
• osób skłonnych do depresji,
• diabetyków,
• dzieci,
• kobiet w ciąży lub karmiących piersią,
• osób starszych,
• osób z zaburzoną czynnością jelit,
• rekonwalescentów.

Kasza gryczana - dieta

Kasza gryczana uważana jest za jedną z najzdrowszych. Jej dużo zaletą jest to iż nie zakwasza organizmu, a zawarta w niej skrobia wchłania małą ilość wody, którą powoli oddaje. Nie zawiera w swoim składzie glutenu, a więc zaleca się ją również do diety bezglutenowej.

Kasza gryczana cieszy się największa popularnością po ugotowaniu na sypko. Idealnie dopasowana ze zrazami, gulaszem, zsiadłym mlekiem. Nadaje się również do wyrobów pasztetów, placków, nadziewanego kurczaka lub zapiekanek. Dokładnie zmielona może zastąpić mąkę gryczaną, używaną do wszelkiego rodzaju wypieków np. naleśników.

Odmiana kaszy gryczanej czyli krakowska, która występuje w postaci wypolerowanej i rozdrobnionej kaszy, zawiera w swoim składzie o wiele mniej wartości. Zazwyczaj podawana w daniach słodkich lub powiązana z suszonymi warzywami np. koperkiem, czosnkiem, grzybami, jako dodatek do mięs.

Kasza gryczana - gotowanie

Kaszę gryczaną przed gotowaniem należy kilkakrotnie, dokładnie wypłukać w zimnej wodzie i odsączyć na sitku, gdyż zawiera w sobie wiele zanieczyszczeń. Do ugotowania kaszy gryczanej należy użyć odpowiedniej ilości wody, by nie utracić jej cennych składników. Na szklankę kaszy gryczanej należy użyć 2 szklanki wody. Do gotującej się wody należy dodać odrobiny tłuszczu np. masła, by ziarenka się nie kleiły. Kaszę gotujemy pod przykryciem do momentu wchłonięcia przez ziarenka wody.

Komentarze:
Ewelina 2012-12-02 12:02:24

pyszna

Tomas 2012-12-07 14:25:18

Świetny smak.Mogę ja jeść w nieskończoność

Achim 2013-04-21 13:25:33

Jo tyż jym kasza i nosza tasza.

Marecki 2013-04-23 20:13:38

jadłem kiedyś 4 miesiące bo miałem kryzys ale za to na żadne choroby nie nażekałem polecam chorym na układ krążenia i tym co mają problemy z jelitami i wątrobą dobra kuracja taką kaszą po przetruciu alkoholowym wyprze z organizmu wszystkie substancje szkodliwe dla organizmu i dla tych kto chce schudnąć zrobić taką 4 miesięczną kurację można dodać do kaszy trochę gotowanego kurczaka raz w tygodniu można ją przyżądzać na wiele sposobów ci co gardzą kaszą gryczaną niewiedzą o jej cennych i leczniczych walorach dla organizmu

pawel 2013-07-05 21:42:29

napewno jest bardzo wartosciowa jak widac

daro 2013-07-20 19:15:27

zamiast makaronu do zupy używam kasze zauważyłem że jest syta jesc po niej się nie chce i powoli chudne.poza tym działa dobrze na mój układ pokarmowy jelita i żołądek łagodzi podrażnienia żałądka i jelit nie jem chleba i makaronów ponieważ po nich tyję zastepuje teraz kaszą i jest super bede jadł ją regularnie.żołnierze w wojsku też dostają kasze gryczaną napewno nie bez powodu,po kaszy nie mam zakwasów w rzołądku,bede obserwował swój organizm zobaczymy co jeszcze mnie zaskoczy to jest podstawa obserwować jak zachowuje sie organizm po różnych produktach spożywczych wychodze z założenia że jedzenie powinno być lekarstwem ktos tak kiedys napisał spodobało mi sie to

antoni 2013-07-29 23:34:01

kasza jest super a "chleb" to dziś trucizna...

:) 2013-10-01 01:43:14

wywar z kaszy daje moc :)

kaszojady 2013-11-23 18:36:31

co to są odrobiny tłuszczu? ;)

trut 2013-11-25 08:31:57

a się czepiasz słówek... odrobiny to odrobiny ;)

jerzy 2015-01-11 13:03:50

będę jadł tą kaszę,przekonaliście mnie

slawa 2015-02-25 11:19:16

Lubie kasze gryczana, dodaje ja, ugotowana na sypko do plackow ziemniaczanych, sa jeszcze smaczniejsze iwartosciowsze, polecam,

Wojciech. 2015-02-27 01:48:03

Rodacy Polacy dziękuje za obszerne informacje na temat kaszy gryczanej. Może nam rozum przyjdzie po tej kaszy i nie będziemy już głosować na sprzedawczyków z PO i Bronka oni jakoś nam nie służą.

Podpisz się...jurgen 2015-02-27 13:13:30

witam . jak to jest z ta kasza jedni pisza z kasz gryczana zakwasza organizm.ja jem kasze dobrze sie czuje.Jakis biegacz napiszl na blogu iz kasza gryczana zakwasza organizm niech ktos kto sie zna napisze spacon prawde a biegacz niech dalej biega i tak kariery nie zrobi w zyciu tak sie zdaza ze prawda jest dziwniejsza od fiksi

Jarek 2015-03-06 01:26:48

Jurgen kasza gryczana ma odczyn zasadowy i od kwasza organiz. Kasza gryczana ma równiż niski indeks glikemiczny, dzieki temu węglowodany w niej zawarte uwalniane są powoli i nie następuje wyżut insuliny jak naprzykład po zjedzeniu białego pieczywie. Jedząc produkty o niskim ig nie mamy napadów głodu , a energi w postaci węglowodanówu czyli cukrow złożonych uwalniana dlugo i w różnym tempie starcza nam na dłużo dłużej jak po zjedzeniu produktów o wysokim ig. Jedząc produkty o wysokim ig niszczymy trzustkie która jest przeciążona nagłym i silnym wyżuten insuliny.

Jarek 2015-03-06 01:30:28

Jurgen kasza gryczana ma odczyn zasadowy i od kwasza organiz. Kasza gryczana ma równiż niski indeks glikemiczny, dzieki temu węglowodany w niej zawarte uwalniane są powoli i nie następuje wyżut insuliny jak naprzykład po zjedzeniu białego pieczywie. Jedząc produkty o niskim ig nie mamy napadów głodu , a energi w postaci węglowodanówu czyli cukrow złożonych uwalniana dlugo i w równym tempie starcza nam na dłużo dłużej jak po zjedzeniu produktów o wysokim ig. Jedząc produkty o wysokim ig niszczymy trzustkie która jest przeciążona nagłym i silnym wyżuten insuliny. Pamiętajcie żeby unikać cukrów prostych , a białe pieczywo to powolny i cichy zabójca:)

piotr 2015-04-13 20:21:39

ta kasza jest zajebista ;-)

ala54 2015-04-14 16:06:43

Kasza gryczana to cud natury!!! Pokroj śliwki suszone, suszone morele, wrzuć troche orzechów włoskich , rodzynek, daj troche masła, ugotuj i smacznego!!!!

ala54 2015-04-14 16:08:44

Morele sa bardzo alkaliczne!!!!

kris z mazur 2015-08-11 20:08:50

jem kaszę gryczaną dla zdrowia,po ugotowaniu dodaję ząbek wyciśniętego czosnku i dodaję odrobinę oleju kujawskiego z przyprawami [pomidor,bazylia,czosnek],gwarantuję pychota

g-lo 2015-08-22 12:43:48

Białka zawarte w kaszy są bardzo cennym źródłem witamin ... Białka nigdy nie były, nie są i nie będą źródłem witamin. Co najwyżej aminokwasów :)

Ewa O 2016-07-19 00:41:42

Kasza jest bardzo zdrowa jestem sama przekonana bo nie tylko dla starszych ale I dla dzieci