Szanowny Użytkowniku,
Zanim klikniesz „Przejdź do serwisu”, prosimy o przeczytanie tej informacji.
Zgodnie z art. 13 ust. 1 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (RODO), informujemy, iż Państwa dane osobowe zawarte w plikach cookies są przetwarzane w celu i zakresie niezbędnym do udostępniania niektórych funkcjonalności serwisu. W przypadku braku zgody na takie przetwarzanie prosimy o zmianę ustawień w stosowanej przez Państwa przeglądarce internetowej.
Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Free Sky sp. z o.o. z siedzibą w z siedzibą w Rzeszowie, ul. kpt. Stanisława Betleja 12, 35-303 Rzeszów.
Podanie danych jest dobrowolne ale niezbędne w celu świadczenia spersonalizowanej reklamy oraz dostępu do niektórych funkcjonalności serwisu.
Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych i ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, wszelkie wnioski dotyczące wskazanych powyżej praw prosimy kierować na adres email: klikmapa@gmail.com.
dane mogą być udostępniane przez Administratora podmiotom: Google LLC w celu prowadzenia spersonalizowanej reklamy.
podane dane będą przetwarzane na podstawie zgody tj. art. 6 ust. 1 pkt i zgodnie z treścią ogólnego rozporządzenia o ochronie danych.
dane osobowe będą przechowywane do czasu cofnięcia zgody.
ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.

Gotowanie i wypieki

Kiełki - właściwości

Kiełki roślin zawierają wiele cennych witamin: A, B, C, E, H. Są źródłem wapnia, żelaza, potasu, magnezu, biotyny. Zawierają też mikroelementy - lit, chrom. Podczas kiełkowania składniki odżywcze nasion ulegają przemianie w związki łatwiej przyswajalne przez organizm.

Rodzaje kiełków
- kiełki rzodkiewki,
- kiełki słonecznika,
- kiełki lucerny,
- kiełki soi,
- kiełki soczewicy,
- kiełki brokuła,
- kiełki fasoli Mung.

Kiełki rzodkiewki - mają dużą zawartość witaminy C - wpływają na odporność. Obecność siarki wpływa korzystnie na stan skóry i włosów. Dzięki ostremu smakowi wzbogacają smak potraw z jajek, sosów śmietanowych i majonezowych. Zastępują szczypiorek.

Kiełki słonecznika - mają lekko orzechowy smak, mogą być dodawane do kanapek i sałatek. Zawierają spore ilości cynku i żelaza, dlatego nie powinno ich zabraknąć w diecie osób narażonych na niedobór tych makroelementów, czyli osób odchudzających się i wegetarian.

Kiełki lucerny - zawierają rzadką u roślin witaminę B12. Są też bogate w witaminy A, C, D i lecytynę, przez co dobrze działają na pamięć, mają też działanie pobudzające. Można je dodawać do potraw smażonych, najlepiej pod koniec smażenia lub posypać gotową potrawę.

Kiełki soi - delikatne w smaku, pasują do potraw chińskich. Są źródłem żelaza , witaminy C i B1. Kiełki z soi dodają energii, koją nerwy.

Kiełki soczewicy - zawierają sporo magnezu, żelaza, witaminy C. Mają delikatny smak. Wywierają korzystny wpływ na zęby.

Kiełki brokuła - są wyjątkowe, bo zawierają sulforafan - zapobiegający nowotworom, powstrzymują też ich rozwój. Substancję tę zawierają też brokuły i inne rośliny krzyżowe. Kiełki jednak zawierają do 20 razy więcej tej substancji. Spożycie 50g kiełków zawiera tyle sulforafanu ile jest w 1kg brokuła. Kiełki mają pikantny smak, można je dodawać do kanapek i sałat.

Kiełki fasoli Mung - charakterystyczne są dla kuchni azjatyckiej. Są doskonałym źródłem łatwo przyswajalnego białka. Obniżają też poziom "złego" cholesterolu.

Rada:
Kiełki najlepiej stosować regularnie i spożywać na surowo, by nie traciły swych cennych składników odżywczych. Przed spożyciem kiełki należy zawsze płukać. Można je dodawać do kanapek, sałatek, zup, twarogu. Gotowe kiełki można kupić w sklepie. Zdrowsze są jednak wyhodowane przez nas w domu. Dzięki temu są zawsze świeże.

Kiełki - hodowla

• Starannie wypłukane nasiona należy namoczyć w letniej przegotowanej wodzie.
• Moczymy je na talerzyku wyłożonym gazą. W zależności od wielkości nasion: małe 4-6 godzin, a większe 10-12 godzin.
• Następnie dokładnie płuczemy (w przegotowanej wodzie) i odstawiamy na 4-6 dni. Przepłukujemy 2-4 razy dziennie i odsączamy nadmiar wody.
• Kiełki można przygotowywać też w słoju.
• Kiełki powinny kiełkować w temperaturze pokojowej, w półcieniu (nie wolno trzymać ich na parapecie okna).
• Do kiełkowania należy użyć nasion dobrej jakości, najlepiej z hodowli ekologicznej (organicznej).
• Nie wolno używać nasion przeznaczonych do uprawy gruntowej, bo mogą zawierać pestycydy i środki konserwujące.
• Bardzo wygodne jest używanie gotowych naczyń do kiełkowania, tzw. kiełkownic. Można w nich jednocześnie hodować kilka rodzajów kiełków. Nasiona kiełkownicy mają dostęp do światła, dzięki czemu szybciej rosną.
• Dostępne w sklepach kiełkownice mogą być wykonane ze szkła lub plastiku. Takie urządzenia najczęściej składają się z kilku miseczek. Są bardzo wygodne.

Komentarze: