Szanowny Użytkowniku,
Zanim klikniesz „Przejdź do serwisu”, prosimy o przeczytanie tej informacji.
Zgodnie z art. 13 ust. 1 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (RODO), informujemy, iż Państwa dane osobowe zawarte w plikach cookies są przetwarzane w celu i zakresie niezbędnym do udostępniania niektórych funkcjonalności serwisu. W przypadku braku zgody na takie przetwarzanie prosimy o zmianę ustawień w stosowanej przez Państwa przeglądarce internetowej.
Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Free Sky sp. z o.o. z siedzibą w z siedzibą w Rzeszowie, ul. kpt. Stanisława Betleja 12, 35-303 Rzeszów.
Podanie danych jest dobrowolne ale niezbędne w celu świadczenia spersonalizowanej reklamy oraz dostępu do niektórych funkcjonalności serwisu.
Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych i ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, wszelkie wnioski dotyczące wskazanych powyżej praw prosimy kierować na adres email: klikmapa@gmail.com.
dane mogą być udostępniane przez Administratora podmiotom: Google LLC w celu prowadzenia spersonalizowanej reklamy.
podane dane będą przetwarzane na podstawie zgody tj. art. 6 ust. 1 pkt i zgodnie z treścią ogólnego rozporządzenia o ochronie danych.
dane osobowe będą przechowywane do czasu cofnięcia zgody.
ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.

Choroby i Leczenie

Dzienne zapotrzebowanie na żelazo wynosi 15-18 mg. Wzrasta u młodych dziewcząt, kobiet w ciąży, karmiących piersią, a także podczas miesiączki. Żelazo jest pierwiastkiem koniecznym do syntezy hemoglobiny, która wchodzi w skład krwinek czerwonych. Niedobór żelaza najczęściej powoduje niedokrwistość, czyli anemię.

Niedobór żelaza - objawy

- bladość skóry,
- owrzodzenia śluzówek i języka,
- zmęczenie,
- apatia,
- brak apetytu,
- nudności,
- wrażliwość na zimno,
- trudności w koncentracji,
- wypadanie włosów,
- łamliwe paznokcie.

Niedobór żelaza - przyczyny

Utrata krwi:
- krwawienia maciczne (mięśniaki, zaburzenia hormonalne, poronienia),
- krwawienia z przewodu pokarmowego (choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy, wrzodziejące zapalenie jelit, żylaki przełyku),
- nawracające krwawienia w przebiegu krwawiączki,
- nadmierne oddawanie krwi przez zawodowych krwiodawców,
- rzadziej krwawienie z nosa.

Nieprawidłowe wchłanianie żelaza z pokarmu:
- stany po resekcji żołądka,
- żołądkowa przepuklina przeponowa (z utratą krwi).

Zwiększone zapotrzebowanie na żelazo:
- liczne ciąże i porody,
- okres szybkiego wzrostu.

Niedostateczne dostarczanie żelaza:
- dieta uboga w żelazo,
- nieprawidłowe łaknienie lub brak łaknienia.

Niedobór żelaza - leczenie:

- usunięcie przyczyny niedoboru żelaza (leczenie krwawiącego wrzodu, żylaków itp.),
- doustne podawanie przetworów żelaza,
- pozajelitowe leczenie preparatami żelaza w przypadku złej tolerancji leków doustnych,
- przetaczanie krwi, gdy istnieje pilna potrzeba wykonania zabiegu operacyjnego.

Źródła żelaza w diecie:
- czerwone mięso jest najlepszym źródłem żelaza. Jeśli ktoś go nie jada, powinien spożywać:
- warzywa liściaste,
- produkty pełnoziarniste,
- warzywa strączkowe (groch, fasola, soczewica),
- nieoczyszczony cukier (melasa),
- suszone śliwki i figi,
- orzechy - w 100g orzechów włoskich jest 1,8mg żelaza,
- wątróbka i nerki - w 100g smażonej wątróbki jest 22mg żelaza,
- jaja.

Czynniki wspomagające przyswajanie żelaza:

- witamina C,
- witamina E,
- kwas foliowy,
- fosfor.

Dlatego należy spożywać ciemnozielone warzywa, ser, owoce morza. Pomocne są też zioła:
- kozieradka - utrzymuje w organizmie odpowiedni poziom żelaza,
- lucerna - powoduje wzrost poziomu hemoglobiny we krwi, a dodatkowo oczyszcza krew,
- pokrzywa - jest źródłem żelaza i witaminy C, dostarcza chlorofilu, który odpowiada za produkcję hemoglobiny,
- szczaw kędzierzawy - pomaga szybciej wchłaniać żelazo i zwiększa poziom hemoglobiny.

Czynniki niszczące:
- kwas taninowy (herbata),
- fityniany (bób),
- szczawiany (szpinak, rabarbar),
- fosforany (napoje gazowane, dodatki do żywności),
- duże ilości cynku,
- białka sojowe.

Tylko około 10 % spożywanego żelaza jest wchłaniane i przekazywane do krwi. Sama dieta więc czasem nie wystarcza. W przypadku uporczywego niedoboru żelaza konieczne bywa uzupełnienie jej preparatami z żelaza. Należy:
- zażywać je między posiłkami,
- popijać sokiem pomarańczowym lub innym napojem zawierającym witaminę C, która zwiększa przyswajanie żelaza,
- przyjmować je w formie chelatowej, dzięki czemu pierwiastki są zmieniane w związki łatwiej przyswajalne przez organizm,
- nowoczesne preparaty żelaza, obok chelatu tego mikroelementu, zawierają witaminę C i bioflawonoidy, np. Chela-Ferr Forte, Folik, Floradix Żelazo, Ascofer, Biofer Folik.

Komentarze:
Iza 2016-08-29 10:24:09

Też miałam problem z niedoborem żelaza. Z pożywienia się niedostatecznie wchłaniało, przyczyna nieznana do tej pory, dodatkowo żelazo które przepisał mi lekarz nie działało i wywołało skutki uboczne. Pierwszy suplement z żelazem, który rzeczywiście mi pomógł i nie wywołał efektów ubocznych to Chela ferr bio copmlex. Wysoce przyswajalny, morfologia się poprawiła już miesiąc po rozpoczęciu kuracji. Obecnie nie ma śladu po anemii. Doczytałam się, że to dzięki wysokiej zawartości witamin z grupy B.