Szanowny Użytkowniku,
Zanim klikniesz „Przejdź do serwisu”, prosimy o przeczytanie tej informacji.
Zgodnie z art. 13 ust. 1 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (RODO), informujemy, iż Państwa dane osobowe zawarte w plikach cookies są przetwarzane w celu i zakresie niezbędnym do udostępniania niektórych funkcjonalności serwisu. W przypadku braku zgody na takie przetwarzanie prosimy o zmianę ustawień w stosowanej przez Państwa przeglądarce internetowej.
Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Free Sky sp. z o.o. z siedzibą w z siedzibą w Rzeszowie, ul. kpt. Stanisława Betleja 12, 35-303 Rzeszów.
Podanie danych jest dobrowolne ale niezbędne w celu świadczenia spersonalizowanej reklamy oraz dostępu do niektórych funkcjonalności serwisu.
Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych i ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, wszelkie wnioski dotyczące wskazanych powyżej praw prosimy kierować na adres email: klikmapa@gmail.com.
dane mogą być udostępniane przez Administratora podmiotom: Google LLC w celu prowadzenia spersonalizowanej reklamy.
podane dane będą przetwarzane na podstawie zgody tj. art. 6 ust. 1 pkt i zgodnie z treścią ogólnego rozporządzenia o ochronie danych.
dane osobowe będą przechowywane do czasu cofnięcia zgody.
ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.

Diety i odchudzanie

Woda w organizmie stanowi od 60 do 80% masy naszego ciała. Najwięcej wody zawierają serce, płuca, nerki i mózg. Znajduje się ona wewnątrz komórek i poza nimi - jako wolna woda, swobodnie krążąca po organizmie w płynach ustrojowych pozakomórkowych (krwi, limfie, płynach tkankowych).

Woda odgrywa bardzo dużą rolę. Bez jedzenia dorosły człowiek może przeżyć nawet 2 miesiące. Bez wody - zaledwie kilka lub kilkanaście dni.

Znaczenie wody w organizmie

• Doskonale rozpuszcza wszelkiego rodzaju substancje i roznosi je po organizmie.
• Znakomicie chłodzi, bowiem by wyparować choć kroplę, chłonąć musi dużo ciepła.
• Orzeźwia, regeneruje siły.
• Reguluje przemianę materii.
• Usuwa toksyny z organizmu.
• Warunkuje właściwą budowę tkanek.
• Doskonale reguluje ciśnienie krwi i temperaturę ciała.
• Jest "smarem" dla naszych stawów.
• Nawilża oczy.

Woda w organizmie - nadmiar i niedobór

Regulacja gospodarki wodnej polega na utrzymaniu stałej objętości wody w osoczu krwi i stałego stężenia osmotycznego, oraz na kontroli pobierania wody i jej wydalania za pośrednictwem specjalnego hormonu - wazopresyny.

Od czego zależy gospodarka wodna?

Za równowagę wodną w organizmie każdego człowieka odpowiada układ hormonów: reniny, angiotensyny i aldosteronu. Dbają one, by tkanki naszego ciała były odpowiednio wyposażone w wodę.
U kobiet jest to proces bardziej skomplikowany niż u mężczyzn. Mają tu bowiem znaczenie również żeńskie hormony płciowe - estrogen i progesteron. Estrogen zatrzymuje wodę, progesteron przeciwnie. W usuwaniu nadmiaru wody w tym przypadku sprzyja aktywność ruchowa, regularny masaż ciała, pływanie.

Woda w organizmie - norma

○ Optymalna dawka dla przeciętnego, zdrowego dorosłego to powyżej 1,5 litra.
○ U dzieci, zwłaszcza latem, utrata wody jest szybsza. Małe dzieci mają stosunkowo większą powierzchnię ciała w stosunku do ich wagi i są bardziej ruchliwe. Dlatego u dzieci odwodnienie następuje szybciej.
○ U ludzi starszych sygnalizacja pragnienia nie działa już zbyt sprawnie, dlatego powinni oni pić wodę bez względu na to, czy odczuwają pragnienie, czy też nie.
○ To co pijemy, powinno zależeć od naszego wieku, stanu zdrowia, pory roku, rodzaju aktywności fizycznej. Ogólnie rzecz biorąc, większą wartość odżywczą mają napoje mleczne, soki owocowe i warzywne, wody mineralne, które zapewniają uzupełnianie niedoboru magnezu i soli mineralnych, szczególnie w okresie gorącego lata i wielkiego wysiłku.

Woda w organizmie - jak się jej pozbyć? Utracie wody sprzyjają takie czynniki jak:

- Picie alkoholu, w tym piwa, zwłaszcza w upały.
- Ciężka praca fizyczna - zapotrzebowanie nawet do 5 litrów.
- Podwyższona temperatura - w czasie upałów zapotrzebowanie na płyny wzrasta do 3 litrów.
- Pocenie się.
- Oddychanie.
- Załatwianie potrzeb fizjologicznych.

Dlatego tak ważne jest systematyczne i umiejętne uzupełnianie niedoborów. Wodę należy pić małymi łykami, ale często. Człowiek, przeciwnie niż niektóre rośliny i zwierzęta, nie posiada zdolności magazynowania płynów. Najlepiej, aby woda miała temperaturę około 10 stopni C. Zimna hamuje wydzielanie soków trawiennych. Nie należy pić w trakcie posiłków - utrudnia to trawienie.

Skutki odwodnienia

- Utrata 1% to strata prawie 0,5 litra wody.
- Wraz z utratą 1-3% wody powstaje zagrożenie zdrowia, z dalszym ubytkiem zagrożenie życia.
- Przy utracie 20% wody następuje śmierć.
- Już 1% utracie wody może towarzyszyć przyspieszona akcja serca, obniżone ciśnienie tętnicze, narastające uczucie zmęczenia, zmniejszenie wydolności fizycznej.
- Niedobory płynu w organizmie potęgują stężenia wapnia i fosforu w nerkach, co sprzyja powstawaniu kamicy nerkowej, mogą też powodować kurcze mięśni.

Objawy odwodnienia

- senność,
- apatyczność,
- trudności z koncentracją.

Komentarze: