Szanowny Użytkowniku,
Zanim klikniesz „Przejdź do serwisu”, prosimy o przeczytanie tej informacji.
Zgodnie z art. 13 ust. 1 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (RODO), informujemy, iż Państwa dane osobowe zawarte w plikach cookies są przetwarzane w celu i zakresie niezbędnym do udostępniania niektórych funkcjonalności serwisu. W przypadku braku zgody na takie przetwarzanie prosimy o zmianę ustawień w stosowanej przez Państwa przeglądarce internetowej.
Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Free Sky sp. z o.o. z siedzibą w z siedzibą w Rzeszowie, ul. kpt. Stanisława Betleja 12, 35-303 Rzeszów.
Podanie danych jest dobrowolne ale niezbędne w celu świadczenia spersonalizowanej reklamy oraz dostępu do niektórych funkcjonalności serwisu.
Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych i ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, wszelkie wnioski dotyczące wskazanych powyżej praw prosimy kierować na adres email: klikmapa@gmail.com.
dane mogą być udostępniane przez Administratora podmiotom: Google LLC w celu prowadzenia spersonalizowanej reklamy.
podane dane będą przetwarzane na podstawie zgody tj. art. 6 ust. 1 pkt i zgodnie z treścią ogólnego rozporządzenia o ochronie danych.
dane osobowe będą przechowywane do czasu cofnięcia zgody.
ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.

Diety i odchudzanie

Każdy z nas, a kobiety szczególnie chcą mieć szczupłą i zgrabną sylwetkę. Przeważnie sięgamy więc po szybkie sposoby, tzw. "diety - cud", które w konsekwencji spowalniają metabolizm i pogłębiają problem nadwagi (efekt jojo). Udane i długotrwałe zmniejszenie wagi ciała wymaga cierpliwości i czasu. Widoczna utrata wagi nie następuje z dnia na dzień. Szybkie schudnięcie obciąża organizm i tkankę łączną. Bezpieczna dla zdrowia, trwała i realistyczna utrata wagi powinna następować powoli. Lekarze i dietetycy rekomendują redukcję wagi nie większą niż około 0,5-1kg tygodniowo. Również nadwaga powstaje najczęściej całymi latami.

Współczynnik BMI - wzór

Na podstawie swojej wagi i wzrostu możemy bardzo szybko wyliczyć swój osobisty wskaźnik masy ciała (Body Mass Index - BMI).
BMI - wskaźnik masy ciała zwany jest też inaczej wskaźnikiem Queteleta II. Dotyczy stosunku między masą ciała a wzrostem do kwadratu. BMI informuje, czy nasza waga jest w normie, czy może powinniśmy zrzucić parę kilogramów, a może przytyć. Współczynnik BMI dla kobiet i współczynnik BMI dla mężczyzn nieco się różni.
BMI jest wskaźnikiem pozwalającym określić, czy nasza waga jest prawidłowa.

BMI = masa ciała (w kg) / wzrost (m2)

U osób dorosłych obliczamy go dzieląc masę ciała podaną w kilogramach przez wzrost podany w metrach podniesiony do kwadratu.

Wskaźnik BMI:
• poniżej 15,0 - 17,4 - wychudzenie.
• 17,5 - 19,4 - niedowaga.
• 19,5 - 24,9 - waga prawidłowa.
• 25,0 - 29,9 - nadwaga.
• 30,0 - 34,9 - I stopień otyłości.
• 35,0 - 39,9 - II stopień otyłości.
• 40 i więcej - otyłość kliniczna.

BMI poniżej 19 oznacza, że masz niedowagę, nie stosuj żadnej diety!
• BMI pomiędzy 19 a 25: gratulacje! Twoja waga jest w normie.
• BMI pomiędzy 26 a 30: masz nadwagę i powinieneś zrzucić zbędne kilogramy.
• BMI ponad 31: to już nie jest kilka kilo nadwagi! Ten wynik świadczy o otyłości, która w dużej mierze może wpłynąć na Twoje zdrowie, nie tylko samopoczucie. Musisz koniecznie zmniejszyć masę swojego ciała.

Aby zrzucić 1kg tłuszczu z ciała, trzeba zużyć około 7000 kcal - poprzez wzmożoną aktywność fizyczną lub dostarczając organizmowi o tyle mniej kalorii w pożywieniu.

Przykładowe wartości wagowe według BMI dla wzrostu 175 cm:
• Poniżej 45,6 kg - wyniszczenie.
• Od 45,9 kg - 53,3 kg - wychudzenie.
• Od 53,6 kg - 59,4 kg - niedowaga.
• Od 59,7 kg - 76,3 kg - waga prawidłowa.
• Od 76,6 kg - 91,6 kg - nadwaga.
• Od 91,9 kg - 106,9 kg - I stopień otyłości.
• Od 107,2 kg - 122,2 kg - II stopień otyłości.
• 122,5 kg - otyłość kliniczna.

Osoby z prawidłową wagą ciała żyją dłużej. Z nieprawidłową są bardziej narażone na różne choroby: nadciśnienie tętnicze, miażdżyca, choroby serca, cukrzyca typu II, nowotwory złośliwe, np. jelita grubego.

Przy niedożywieniu i otyłości należy zgłosić się do lekarza i wykonać podstawowe badania krwi, poziomu glukozy we krwi oraz poziomu trójglicerydów i cholesterolu, a także pomiar ciśnienia krwi, szczególnie w przypadku otyłości i nadwagi. Przy niedożywieniu należy wykluczyć anoreksję lub w razie jej zdiagnozowania podjąć leczenie.

U kogo wskaźnik BMI nie jest miarodajny?
○ Kobiety ciężarne.
○ Małe dzieci,
○ Dzieci w okresie intensywnego wzrostu.
○ Osoby w starszym wieku.
○ Sportowcy, a szczególnie kulturyści o rozbudowanej masie mięśniowej. Dokładniejszym wskaźnikiem jest w tym przypadku procentowa zawartość tłuszczu w organizmie.

U dzieci lepiej oznaczać prawidłową wagę ciała w skali centylowej (siatka centylowa) i wagowej.

Siatka centylowa - są to wzorce do kontroli rozwoju dziecka. Masę ciała dziecka należy zawsze odnosić do jego długości lub wysokości, a więc pozycja na siatce centylowej masy ciała dziecka powinna odpowiadać pozycji centylowej jego wysokości. Jeśli jest wyższa lub niższa o ponad 2 pasma centylowe - mamy do czynienia z nadwagą albo niedoborem masy ciała.

Nadwaga u dzieci bywa przyczyną poważnych schorzeń i problemów ze zdrowiem:
- obciąża układ kostny dziecka,
- może być powodem zaburzeń snu,
- niekorzystnie wpływa na pracę jelit oraz układu krążenia,
- może prowadzić do cukrzycy typu II,
- niekorzystnie wpływa na psychikę dziecka.

Komentarze: