Szanowny Użytkowniku,
Zanim klikniesz „Przejdź do serwisu”, prosimy o przeczytanie tej informacji.
Zgodnie z art. 13 ust. 1 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (RODO), informujemy, iż Państwa dane osobowe zawarte w plikach cookies są przetwarzane w celu i zakresie niezbędnym do udostępniania niektórych funkcjonalności serwisu. W przypadku braku zgody na takie przetwarzanie prosimy o zmianę ustawień w stosowanej przez Państwa przeglądarce internetowej.
Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Free Sky sp. z o.o. z siedzibą w z siedzibą w Rzeszowie, ul. kpt. Stanisława Betleja 12, 35-303 Rzeszów.
Podanie danych jest dobrowolne ale niezbędne w celu świadczenia spersonalizowanej reklamy oraz dostępu do niektórych funkcjonalności serwisu.
Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych i ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, wszelkie wnioski dotyczące wskazanych powyżej praw prosimy kierować na adres email: klikmapa@gmail.com.
dane mogą być udostępniane przez Administratora podmiotom: Google LLC w celu prowadzenia spersonalizowanej reklamy.
podane dane będą przetwarzane na podstawie zgody tj. art. 6 ust. 1 pkt i zgodnie z treścią ogólnego rozporządzenia o ochronie danych.
dane osobowe będą przechowywane do czasu cofnięcia zgody.
ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.

Diety i odchudzanie

Zdrowe odżywianie - polega na dostarczaniu organizmowi możliwie najlepszych składników odżywczych, aby był zdrowy i dobrze funkcjonował.

Zdrowe odżywianie się oznacza przyjmowanie składników odżywczych, które:
- zapewniają dobrą sprawność umysłową i równowagę emocjonalną,
- zmniejszają ryzyko chorób,
- gwarantują dobrą kondycję,
- uwzględniają maksymalną długość zdrowego życia.

Potrzeby każdego człowieka są inne i zależą od wielu czynników - od mocnych i słabych stron, z jakimi się urodził, i od wpływu, jaki wywiera na niego jego obecne otoczenie. Nie ma uniwersalnej diety, chociaż istnieją ogólne zalecenia, które odnoszą się do wszystkich.

Dzięki właściwemu odżywianiu możemy:
- zwiększyć sprawność fizyczną i odporność na infekcje,
- poprawić jasność umysłu i koncentrację,
- poprawić jakość snu,
- ochronić się przed chorobami,
- przedłużyć życie.

Aby zdrowo się odżywiać należy:
• Wybierać różnorodną dietę i różne rodzaje pokarmów.
• Spożywać tylko naturalne, zdrowe pożywienie, które zawiera wiele substancji ważnych dla zdrowia. Znaczenie niektórych z nich jest jeszcze nieznane.

Zdrowe odżywianie - zasady

Zdrowe odżywianie zależy nie tylko od tego co jemy. Równie ważne jest to, aby nie jeść substancji antyodżywczych, ponieważ uniemożliwia to wchłanianie i wykorzystywanie właściwych składników pokarmowych. Należy unikać szkodliwych substancji chemicznych zawartych w pożywieniu i sztucznych dodatków, dodawanych do przetworzonej żywności.

Dzisiejszy sposób odżywiania się nie przypomina zupełnie zdrowej diety naszych przodków. Oczyszczanie i przetwarzanie żywności przedłuża jej okres przydatności do spożycia, ale jest ona przez to uboższa w ważne składniki odżywcze.

Najbardziej naturalnym i zdrowym sposobem odżywiania jest jedzenie surowych produktów ekologicznych. W surowych pokarmach obecne są ważne związki, których wpływ na nasze zdrowie jest bardzo ważny (witaminy i składniki mineralne). Gotowanie niszczy enzymy i zmniejsza aktywność spożytych substancji. Należy: jeść trzy lub więcej porcji warzyw zielonych, liściastych i korzeniowych oraz trzy lub więcej porcji świeżych owoców i dodatkowo trochę ziaren lub orzechów.

Zdrowe odżywianie - ciekawostki:

- Jabłka sprzyjają utrzymaniu młodego wyglądu i energii życiowej. Sok jabłkowy przeciwdziała demencji starczej, być może również chorobie Alzheimera.
- Śliwki - dzięki dużej zawartości pektyn regulują trawienie i obniżają poziom cholesterolu.
- Gruszki - pobudzają produkcję żółci i wspomagają trawienie.
- Czarne jagody - podnoszą w mózgu poziom dopaminy, poprawiającej nastrój, chronią też nasze oczy.

Zdrowe odżywianie - owoce i warzywa

Owoce i warzywa zawierają związki chemiczne mające bardzo duży wpływ na nasz organizm - wzmacniają go i zapobiegają chorobom. Odgrywają bardzo ważną rolę, podobnie jak witaminy i składniki mineralne. Ponieważ nie są gromadzone w organizmie, należy regularnie spożywać pokarmy, które je zawierają. Zidentyfikowano ponad sto związków fitochemicznych, z których wiele wpływa na regulację i funkcjonowanie układu odpornościowego i hormonalnego. Należą tu, np.:
Bioflawonoidy - przeciwutleniacze, występujące zwłaszcza w owocach cytrusowych.
Lykopen - zawarty w pomidorach, silnie działający przeciwutleniacz, mający również właściwości przeciwnowotworowe.
Luteina - silnie działający antyutleniacz, obecny w wielu warzywach i owocach. Wykazuje odporność na wysoką temperaturę.
Genisteina (soja) - jest fitoestrogenem, zapobiega rozrostom nowotworów, np. w sutkach i prostacie.

Bardzo ważnym elementem zdrowego odżywiania są węglowodany:
• Należy spożywać dziennie trzy lub więcej porcji produktów pełnoziarnistych, np. ryżu, prosa, żyta, owsa, pszenicy, komosy ryżowej (w postaci płatków, pieczywa, makaronów), lub roślin strączkowych.
• Unikać wszelkich postaci cukru, w tym również w dodatkach, w produktach białych i oczyszczonych.
• Spożywać dziennie kilka porcji warzyw, np. brokuły, brukselka, szpinak, fasola - w postaci surowej lub lekko ugotowanych.

Niezwykle istotne jest spożywanie odpowiedniego rodzaju tłuszczu. Tłuszcze, tzw. niezbędne, obniżają ryzyko powstawania nowotworów, chorób serca, alergii, zapalenia stawów, egzemy, depresji, infekcji.

Rada:
○ Należy spożywać ziarna, orzechy i ryby zawierające tłuszcze nienasycone, które mają działanie lecznicze.
○ Należy unikać smażonych potraw i tłuszczów nasyconych i uwodornionych (margaryny).

Komentarze:
ola 2011-11-09 19:46:25

fajne o zdrowym odżywianiu jeszcze :)

martyna 2012-03-10 19:53:29

jak sie zdrowo odżywia to sie nie choruje

monika 2012-03-13 14:28:02

odrzywianie jest bardzo warzne więc zdrowo jedz i się durzo ruszai

klaudia 2012-04-11 17:50:46

kocham owoce i warzywa mniam

tikatika 2012-04-17 16:54:14

zgadzam sie z klaudia i innymi chodz mam tylko 16lat

natala 2012-06-11 08:37:35

mniam mniam mniam pyszne zupki zjadam jestem bobas

marysia 2013-01-11 16:08:35

ja musze zjeść jedeno owoc i warzywo

el POLAKO 2013-12-09 04:23:23

Monika jedz zdrowo ale i naucz się trochę języka polskiego

sledz 2015-02-27 11:04:21

pomogło mi

Luiza 2015-06-14 22:02:42

Dobre rady :)

TomasTelatycki 2016-12-08 10:11:15

Jecz owocze i warzywa będzierz zdruw jak ryba

Madzia 2016-12-15 15:26:26

podoba mi się na podstawie tych informacji zrobiłam ciekawy referat do szkoły ,:) przydatne informacje .Dzięuję

Lena 2017-06-07 12:54:27

A probiotyki? Są największym sprzymierzeńcem w walce o odporność.

oliś 2017-11-22 18:39:23

przydał mi się bo referat miałam przynieść do sql i dzięki.