Analiza SWOT – definicja
Analiza SWOT to jedna z technik analitycznych, służących do porządkowania wszelkich informacji na temat danej firmy, przedsiębiorstwa czy korporacji. Jest bardzo ważnym narzędziem początkowego etapu analizy strategicznej. Pomaga w analizie zewnętrznej jak i wewnętrznej danego środowiska, dlatego jest niezbędnym elementem przy tworzeniu strategii marketingowej danego projektu, czy też obiektu..
Analiza SWOT – zasady
- STRENGHTS – czyli silne strony, to co stanowi atut, zaletę danego projektu
- WEAKNESSES – czyli słabe strony, bariery, wady danego projektu
- OPPORTUNITIES – czyli możliwości korzystnych zmian dla danego obiektu
- THREATS – czyli zagrożenia, niekorzystne wprowadzenie zmian dla danego projektu
Pytania w analizie SWOT od wewnątrz do zewnątrz danego obiektu:
- Czy dana mocna strona pozwoli nam wykorzystać daną szansę?
- Czy dana mocna strona pozwoli nam zniwelować dane zagrożenie?
- Czy dana słaba strona ogranicza możliwość wykorzystania danej szansy?
- Czy dana słaba strona potęguje ryzyko związane z danym zagrożeniem?
Pytania w analizie SWOT od zewnątrz do wewnątrz danego obiektu:
- Czy dana szansa wzmacnia daną silną stronę?
- Czy dana szansa pozwala zniwelować daną słabość?
- Czy dane zagrożenie niweluje daną silną stronę?
- Czy dane zagrożenie uwypukla daną słabość?
Pomocniczość pytań:
Odpowiedzi na wyżej postawione pytania pozwolą zidentyfikować tzw. silne powiązania, obszary problemowe w obrębie których będzie można rozpocząć tworzenie rozwiązań, strategii cząstkowych – co czyni z analizy SWOT nie tylko narzędzie analityczne ale również planistyczne.
Analiza SWOT – przykład na podstawie osoby
Silne strony:
- Bardzo dobra intuicja psychologiczna w stosunku do ludzi, oraz dziejących się zdarzeń.
- Spora ilość praktyk dziennikarskich.
- Bardzo dobra znajomość języka angielskiego i hiszpańskiego.
- Dostosowywanie się do każdej sytuacji.
- Jestem osobą młodą, kreatywną, kochającą wyzwania.
- Jestem osobą dyspozycyjną.
- Szybko się uczę.
- Łatwo nawiązuję kontakty z innymi ludźmi.
Słabe strony:
- Brak znajomości mojej osoby na rynku dziennikarskim.
- Słaba znajomość języka niemieckiego, rosyjskiego.
Szanse i możliwości:
- Możliwość zatrudnienia np. w muzycznych portalach internetowych, rozgłośniach radiowych, bądź gazetach, magazynach o tej tematyce.
- Prowadzenie własnego bloga dziennikarskiego.
- Znalezienie sponsorów i promocja bloga.
Zagrożenia:
- Hermetyczność rynku dziennikarskiego (bez znajomości nie ma siły przebicia się).
- Zbyt duża ilość osób z podobnym wykształceniem.
- Obcokrajowcy przybywający do kraju mogą stać się zagrożeniem i zająć miejsca pracy.
- Prowadzenie złej polityki wewnętrznej kraju.
Was this helpful?
0 / 0