Ewangelia – z języka greckiego euangelion, czyli dosłownie dobra nowina.
Termin ten w obecnych czasach ma cztery znaczenia:
- Gatunek literatury stosowanej, są to pisma chrześcijańskie, które opisują życie i śmierć Chrystusa.
- Dzielenie się wiarą za pośrednictwem autora, który natchniony jest przez Ducha Świętego.
- Ewangelią nazywana jest nauka chrześcijańska, głoszona najpierw przez samego Jezusa, później przez jego uczniów.
- Jest to jedna z ksiąg Nowego Testamentu.
Nowy Testament zawiera cztery Ewangelie, które zostały spisane w latach 65 – 100 naszej ery. Współczesne kościoły uznają ewangelie spisane przez uczniów Chrystusa – Mateusza, Marka, Jana, Łukasza. Taki skład Ewangelii został ukształtowany najprawdopodobniej w pierwszej połowie II wieku. Pierwszą wzmiankę o komplecie czterech Pism znajdujemy u Tacjana, który około roku 170 napisał „Harmonię czterech Ewangelii”. Ojciec Kościoła, święty Ireneusz z Lyonu około roku 180 uznał, że jest przekonany o świętości czterech Ewangelii. Podobny pogląd znaleźć możemy w tzw. Kanonie Muratoriego, który sporządzony był prawdopodobnie w drugiej połowie II wieku.
Jest wiele teorii, które dotyczą czasu spisania Ewangelii, oraz zależności pomiędzy nimi. Wyznawany jest obecnie pogląd, iż Ewangelie według Łukasza, Marka i Mateusza (zwane synoptycznymi) są powiązane ze sobą bliżej, niż ze Ewangelią Jana – używają podobnych wyrażeń, opisują podobne wydarzenia i mają podobnie zaaranżowaną treść. Wysuwany jest wniosek, że ci ewangeliści posługiwali się wspólnym źródłem.
Naukowcy postawili hipotezę, że pierwsza powstała Ewangelia Marka, natomiast Mateusz i Łukasz posiłkowali się nią, oraz innym źródłem, zwanym ewangelią Q (jej istnienie poddawane jest jednakże w wątpliwość. Równie kontrowersyjna jest tak zwana ewangelia Tomasza, w której możemy znaleźć wiele podobnych sformułowań, jak u Łukasza i Mateusza, które nie występują jednak u Marka. Interpretuje się ten fakt na dwa różne sposoby – pismo to mogło powstać bardzo wcześnie i Tomasz także korzystał ze źródła Q, lub powstał późno i opierał się o wcześniejsze dokonania Łukasza i Mateusza. Obie te hipotezy mają swoich gorących zwolenników i zagorzałych przeciwników.
Poza Ewangeliami uznanymi dzisiaj jako pisma natchnione i święte, mamy również do czynienia z pismami, które powstawały po śmierci Jezusa, opisujące jego życie. Najbardziej znana jest obecnie ewangelia Tomasza, wspomniana już wcześniej. Istnieje także odnaleziona w latach pięćdziesiątych XX wieku ewangelia Judasza. Ewangelie nieuznawane przez Kościół za natchnione nazywane są ewangeliami apokryficznymi. Uznaje się je za pisma gnostyckie, pisane w pierwszych wiekach chrześcijaństwa, znamy obecnie ewangelie napisane rzekomo przez wszystkich niemal Apostołów, a także ewangelię Pseudo – Mateusza, Protoewangelię Jakuba, ewangelię Marii Magdaleny, Nikodema oraz wiele innych pism. Choć nie są uznawane przez Kościół za święte, są lekturą wielce ciekawą i wartą poznania.
Czytanie na dziś można posłuchać w Kościele. Zachęcamy do odwiedzin w modlitwie oraz wsłuchanie się w dzisiejsze czytanie ewangelii.
Was this helpful?
0 / 0