Jak założyć działalność gospodarczą?

[Artykuł przedstawia stan w roku 2013.] Założenie własnej działalności gospodarczej nie jest sprawą aż tak trudną. Co prawda w polskim prawie początkujący przedsiębiorca napotyka na wiele trudności, daleko Polsce do standardów europejskich, gdzie założenie firmy nie trwa nawet godziny i wszystko załatwia się w jednym okienku, jednakże założenie firmy nie jest cudem. Poniżej przedstawię krótką wycieczkę po kolejnych stopniach do bycia „na swoim”.

1. Rejestracja firmy w urzędzie miasta. Potrzebny nam będzie formularz zgłoszenia firmy do ewidencji. Urzędowi będą potrzebne takie dane jak: imię i nazwisko, nazwa firmy (opcjonalnie), PESEL, adresy, typ działalności, data rozpoczęcia działalności. Wymagany jest zatem dokument tożsamości. Za wpis do ewidencji urząd pobiera opłatę w wysokości 100 złotych. Jeśli działalność będzie spółką cywilną, każdy ze wspólników wnosi opłatę osobno. Zaświadczenie o wpisie do ewidencji otrzymamy w terminie do 14 dni od złożenia wniosku.

2. Nadanie numeru REGON w urzędzie statystycznym. Gdy mamy już wpis do ewidencji, w ciągu kolejnych czternastu dni idziemy do urzędu statystycznego właściwego naszemu miejscu zamieszkania. Tam urzędnicy na podstawie formularza RG – 1 nadają naszej firmie numer REGON. Termin ustawowy takiej operacji to znów 14 dni, jednak wydanie numeru następuje z reguły tego samego lub następnego dnia.

3. Rachunek bankowy i własna pieczątka. Obowiązkiem posiadacza firmy jest założenie odrębnego konta firmowego oraz powiadomienie odpowiednich organów o zmianach dotyczących firmowego rachunku bankowego w terminie do dwóch tygodni. Wybór banku jest sprawą dowolną, mamy możliwość porównania ofert i wybrania najkorzystniejszej dla nas. Pieczątka, którą musimy wyrobić, powinna zawierać takie dane jak: nazwa firmy, dane firmy (adres, telefon/fax), numery NIP i REGON, imię i nazwisko właściciela.

4. Nadanie numeru NIP w urzędzie skarbowym oraz dokonanie wyboru formy opodatkowania. Jeśli jesteśmy firmą jednoosobową, w tym przypadku NIP – em firmy będzie nasz własny NIP, niezależnie od tego, że znamy już swój numer i tak należy w urzędzie złożyć odpowiedni druk (NIP – 1). Następnie wybieramy formę opodatkowania (ryczałt przychodów ewidencjonowanych, karta podatkowa, podatek dochodowy, podatek VAT).

5. Wyznaczenie składek na ubezpieczenie ZUS. Jako przedsiębiorcy mamy obowiązek płacenia składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe, zdrowotne, wypadkowe, Fundusz Pracy i dobrowolne ubezpieczenie chorobowe. Gdy chcemy zatrudnić pracownika, będziemy musieli płacić jego składki ZUS, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Formularze, których będziemy potrzebować, to zusowskie ZFA, ZPA, ZUA i ZZA. Do ZUS musimy zgłosić się w terminie do siedmiu dni od rozpoczęcia działalności.

6. Zgłoszenie firmy do Państwowej Inspekcji Pracy. Jeśli zatrudniamy pracownika, należy w terminie do 30 dni powiadomić pisemnie inspektora PIP oraz właściwego państwowego inspektora sanitarnego o rodzaju i miejscu pracy pracowników. Jeśli nie będziemy zatrudniać pracowników, jesteśmy z tego obowiązku zwolnieni.

Was this helpful?

0 / 0