
Kwestia zakupu auta jest kwestią dość zawiłą i może nam przysporzyć wielu trudności. Wybór w pierwszej kolejności będzie opierał się na określeniu, jaką sumę pieniędzy chcemy przeznaczyć na auto. W dalszej perspektywie musimy zastanowić się jakiego typu nadwozia poszukujemy. W tym punkcie mamy bardzo szeroką gamę możliwości. Decyzja co do typu nadwozia w dużej mierze będzie uzależniona od ilości członków rodziny oraz tego, co i w jakiej ilości będziemy w aucie przewozić. Wybierać możemy między nadwoziem typu: sedan, lift-back, hatch-back, kombi, pick-up, kabriolet, minivan, coupe czy roadster. Kolejnym etapem decyzji, związanym pośrednio z punktem pierwszym, jest określenie, czy auto, które chcemy kupić, ma być autem nowym czy używanym. O ile dwa pierwsze etapy decyzji nie powinny nam sprawić większej trudności, ponieważ są uzależnione od naszych indywidualnych możliwości i preferencji, o tyle trzeci może nam nastręczyć nie lada trudności. Jeżeli nasz portfel jest zasobny i decydujemy się na zakup auta nowego problemów będzie mniej. Tendencja rynkowa wskazuje jednak, że Polacy najchętniej kupują auta używane i na nich właśnie skupimy swoja uwagę.
Żeby posiadać własne autko nie trzeba, wbrew pozorom, wydać fury pieniędzy. Mając kilka lub kilkanaście tysięcy złotych możemy się cieszyć własnym samochodem. W komisach czy na giełdach można znaleźć sprawne używane samochody. Warto również poszukać w ogłoszeniach osób prywatnych lub rozpytać o dobre, niedrogie auto wśród znajomych. Wśród Polaków najbardziej popularne są używane auta produkcji niemieckiej. Są wykonane z dobrej jakości materiałów, mało awaryjne. Karoserii nie łapie rdza, kokpit i tapicerka długo wyglądają jak nowe. Łatwo dostępne i tanie są części zamienne co jest bardzo ważne w przypadku awarii. Gęsta jest sieć serwisów Audi i Volkswagena, z resztą każdy mechanik zna się na ich naprawie. Generalnie auta niemiecka maja bardzo dobra renomę, uchodzą za naprawdę solidne. Ma to tym większe znaczenie, że kupując kilkunastoletnie auto używane chcemy nim jeszcze jeździć przez jakiś czas. Jakość wykonania jest współmierna do ceny, co dodatkowo zachęca do zakupu. Bliskość Niemiec – jednego z największych rynków motoryzacyjnych w Europie sprzyja masowemu sprowadzaniu niemieckich samochodów używanych. Wszystkie wyżej wymienione czynniki nie zagwarantują nam jednak, że każdy niemiecki egzemplarz długo nam posłuży.
Szczególną ostrożność trzeba zachować przy zakupie autka powypadkowego lub postłuczkowego. Auta takie oferowane są po znacznie niższych cenach niż ich pełnosprawne odpowiedniki, należy się jednak dobrze zastanowić, czy naprawa będzie opłacalna. Zakup auta bitego to zawsze wielka niewiadoma. Scenariusze przeważnie są dwa. Pierwszy – optymistyczny: kupujemy lekko uszkodzony samochód, obrażenia faktycznie okazują się niewielkie, naprawa kosztuje nas grosze, zatem na zakupie rozbitka zrobiliśmy dobry interes. Drugi – pesymistyczny scenariusz: kupujemy lekko uszkodzony pojazd, niestety po dokładnym sprawdzeniu go okazuje się, że obrażenia są duże, czego konsekwencją jest wątpliwa opłacalność naprawy. Aby nie przerabiać drugiej wersji scenariusza nie opierajmy się przy zakupie uszkodzonego auta wyłącznie na zdjęciach. Jeżeli nie mamy doświadczenia poprośmy o pomoc w zakupie fachowca. Dobrze jest sprawdzić pojazd przed zakupem w serwisie, nawet jeżeli wygląda na całkiem sprawny i nieuszkodzony. Zdarzają się bowiem auta o bardzo ładnym zewnętrznym wyglądzie, mające nawet fabryczny lakier na wszystkich elementach. Tymczasem może okazać się, że auto ma naruszoną płytę podłogową i geometria bądź zbieżność zawieszenia nie jest prawidłowa. Generalizując, można stwierdzić, że auto czym starsze tym mniej opłacalna naprawa, gdyż usunięcie poważnych usterek może przekraczać wartość rynkową pojazdu.
Samochody naprawiane wyłącznie z myślą o ich sprzedaży nigdy nie są naprawiane solidnie, zatem możemy się spodziewać wydatków niedługo po zakupie takiego auta. Przed zakupem przemyślmy też kwestię wyboru silnika. Zdecydujemy się na diesla czy benzynę? Różnica w cenach, w przypadku aut używanych nie jest tak duża jak w przypadku aut z salonu. W obydwu przypadkach, przy autach ponad dziesięcioletnich, zakup poprzedźmy solidną diagnozą silnika. Na korzyść diesla na pewno przemawia oszczędność. Argumentem przeciw będzie jednak mocno wyeksploatowany silnik, który w niedługim czasie będziemy musieli remontować. Części do silników dieslowskich są dużo droższe niż do silników benzynowych. W przypadku starszych diesli możemy mieć również problem z odpaleniem przy wysokich mrozach. Natomiast silnik benzynowy, nawet jeśli jest trochę wyeksploatowany, to i tak uda się go odpalić w największe mrozy. Ponadto części do benzyniaka i koszty jego remontu są stosunkowo niewielkie.
Was this helpful?
2 / 0