Wrzuć artykuł na Fejsa! poleć na NK
Niezależnie jak często jeździsz na rowerze, czy są to tylko krótkie wypady za miasto podczas letnich weekendów, czy pokonujesz wiele kilometrów dziennie podczas treningów powinieneś zadbać o jego prawidłową konserwację. Zaowocuje ona bardziej płynną jazdą, łatwiejszym pedałowaniem czy w końcu tym, że rower będzie Ci po prostu służył dłużej.
Jeżeli sezon rowerowych wycieczek dla Ciebie właśnie się kończy i nie masz zamiaru jeździć nim w zimie powinieneś poświęcić trochę więcej czasu na jego konserwację. Zaczynamy od sprawdzenia wszystkich podzespołów. Wymieniamy zużyte klocki hamulcowe, sprawdzamy czy linki nie są zbyt naciągnięte lub uszkodzone. Centrujemy koła jeśli tego wymagają, tu jednak musimy posiadać odpowiedni klucz do naszych nypli, jednak nie jest to duży koszt i można go nabyć w każdym sklepie z akcesoriami rowerowymi. Jeśli już wszystko jest sprawdzone a zużyte części wymienione możemy przystąpić do czyszczenia roweru. Myjemy cały rower wodą z dodatkiem łagodnego środka czyszczącego, szmatką lub szczotką z miękkim włosiem. Odradzamy mycie roweru myjką ciśnieniową gdyż silny strumień wody może uszkodzić delikatne elementy i uszczelki. Przerzutki, łańcuch i zębatki czyścimy specjalną szczotką z twardym włosiem, przemywamy odtłuszczaczem i smarujemy olejem. W tym przypadku najlepszy będzie olej parafinowy, gdyż tworzy suchą i trwałą powierzchnię. Gdy nasz rower dokładnie wyschnie możemy go schować w miejsce, w którym przezimuje aż do wiosny.
Gdy na zewnątrz zrobi się ciepło, powinieneś poświęcić trochę czasu żeby przygotować swój rower na wiosnę. Zanim postanowisz wybrać się na pierwszą po zimie przejażdżkę rowerem oczyść go z kurzu. Sprawdź stan ogumienia i napompuj koła. Warto też przesmarować łańcuch jeśli jest „suchy”. W tym celu użyj oleju ceramicznego, jest on najbardziej uniwersalny i przystosowany do zmiennych warunków pogodowych. Ostatnią czynnością powinno być sprawdzenie i dokręcenie wszystkich połączeń odpowiednimi kluczami.
Rower szosowy jest zazwyczaj używany w ciepłe dni na suchej nawierzchni, jego konserwacja nie różni się zbytnio od konserwacji zwykłego roweru. Podstawą w tym przypadku jest utrzymywanie właściwego ciśnienia w ogumieniu, które nie może spadać poniżej 8 barów. Szczegółowe informacje na temat ciśnienia w kole powinny być zamieszczone na oponie. W przypadku roweru szosowego jeśli nie jeździmy często po mokrych nawierzchniach powinniśmy używać suchego oleju ponieważ nie przyciąga on kurzu i brudu.
Należy pamiętać, że po deszczu zawsze powinniśmy wyczyścić nasz rower, nawet jeśli nie mamy na to czasu i ochoty. Pomimo tego, że nasz pojazd jest wyposażony w błotniki, rama i elementy napędowe zostają pokryte błotem. Z tego powodu należy dokładnie umyć i wysuszyć cały rower aby zapobiec korozji jego elementów. Podczas deszczu również olej w łańcuchu zostaje wymywany, dlatego aby zapobiec szybszemu zużywaniu się zębatek i łańcucha warto go przesmarować odpowiednim olejem.
Rower górski jest zbudowany nieco inaczej niż szosowy. Posiada amortyzator, który ma za zadanie podnieść komfort jazdy i tłumić nierówności tak by kierownica po najechaniu przednim kołem na większą przeszkodę nie wystrzeliła do góry. Obsługa tego elementu ogranicza się przeważnie do utrzymywania go w czystości po zakończeniu każdej wyprawy. Ciśnienie w ogumieniu zazwyczaj powinno być znacznie niższe niż w przypadki roweru szosowego i musi się wahać w granicach 3-3.5 bara. Podzespoły w takim rowerze zazwyczaj zużywają się szybciej niż w rowerze szosowym, z tego powodu ich kontrola powinna być przeprowadzana znacznie częściej niż w przypadku roweru szosowego.
Trochę inaczej wygląda konserwacja roweru stacjonarnego, treningowego. Zarówno przed pierwszym użyciem jak i później w ciągu dalszej eksploatacji koniecznie należy sprawdzić dokręcenie wszystkich śrub i połączeń. Jeśli rowerek jest używany codziennie trzeba raz w miesiącu sprawdzić stan wszystkich ruchomych części. Do czyszczenia takiego roweru nie wolno używać dużej ilości wody, najlepszym wyjściem będzie szmatka delikatnie zwilżona wodą a jeśli poszczególne elementy wymagają intensywniejszego czyszczenia można użyć delikatnych środków czyszczących. Podczas treningów zaleca się używanie ręcznika, można go powiesić na kierownicy lub na szyi aby pot nie skapywał na komputer, który jest jedną z bardziej delikatnych części naszego roweru. Stosując powyższe rady i zalecenia możemy być pewni, że nasz sprzęt będzie nam służył wiele lat.
Was this helpful?
0 / 0