Pojęcie inteligencji emocjonalnej zostało użyte i wprowadzone do psychologii przez Daniela Golemana. Zauważył on, że osoby z bardzo wysokim poziomem inteligencji racjonalnej (IQ) często nie osiągają sukcesów w życiu i pracy. O tym bowiem decyduje inny rodzaj inteligencji, tzw. inteligencja emocjonalna. Czynnik ten decyduje w dużym stopniu o radzeniu sobie ze stresem, oraz zdolności do motywowania siebie i innych. Osoby o dużym poziomie inteligencji emocjonalnej łatwiej odnoszą sukcesy niż te z wysokim poziomem IQ. Idąc dalej, można stwierdzić, że wysoki poziom inteligencji racjonalnej nie pozwala na rozwijanie inteligencji emocjonalnej. Poziom inteligencji emocjonalnej decyduje o naszym codziennym funkcjonowaniu i radzeniu sobie z trudnościami.
Inteligencja emocjonalna – co to jest?
Są to osobiste umiejętności człowieka pozwalające zrozumieć i rozpoznać stany emocjonalne własne i innych. Jest to też umiejętność właściwego używania swoich emocji i radzenia sobie z emocjami innych ludzi.
Modele inteligencji emocjonalnej
Według D. Golemana inteligencja emocjonalna to:
- Zdolność rozumienia siebie i swoich emocji.
- Kierowanie i kontrolowanie ich.
- Umiejętność samo motywacji.
- Zdolność do empatii, czyli wczuwanie się w potrzeby innych ludzi. •
Według J. Mayera i P. Saloveya to:
- Umiejętność spostrzegania emocji.
- Rozumienie emocji.
- Kierowanie nimi.
- Myślenie przy współudziale emocji.
Według Rauvena Bar-Ona inteligencja emocjonalna składa się z:
- Inteligencji intrapersonalnej.
- Inteligencji interpersonalnej.
- Umiejętności radzenia sobie ze stresem.
- Zdolności adaptacji.
Inteligencja emocjonalna – kompetencje Inteligencję emocjonalną tworzą 2 typy kompetencji emocjonalnej. Są to:
Kompetencje psychologiczne:
- Samoocena, czyli poczucie własnej wartości, wiara we własne możliwości, świadomość swoich ograniczeń.
- Samoświadomość – rozpoznawanie swoich stanów emocjonalnych, wiedza o własnych wartościach, preferencjach.
- Samokontrola – umiejętność świadomej reakcji na bodźce zewnętrzne, kontrolowanie własnych emocji, radzenie sobie ze stresem.
Kompetencje społeczne:
- Empatia, czyli zrozumienie i pomaganie innym, zrozumienie ich potrzeb, uczuć i systemu wartości.
- Asertywność – umiejętność obrony własnych praw bez naruszania praw innych.
- Perswazja – uzyskiwanie u innych pożądanych reakcji.
- Przywództwo – pobudzanie motywacji innych do realizacji własnych wizji.
- Współpraca – tworzenie więzi i współdziałania z innymi.
- Sumienność – odpowiedzialność za powierzone zadania.
Zalety posiadania wysokiego poziomu inteligencji emocjonalnej:
- Wpływa dodatnio na relacje z innymi.
- Zwiększa jakość kontaktów międzyludzkich.
- Daje satysfakcję z życia.
- Ułatwia radzenie sobie ze stresem.
Inteligencja emocjonalna – jak ją rozwijać?
Ludzkie emocje są bardzo złożone, dlatego zrozumienie i kierowanie nimi znacznie ułatwi nam życie. Jest to trudna sztuka, dlatego warto rozwijać swoją inteligencję emocjonalną.
Trening polega na zdobywaniu umiejętności i wiedzy na jej temat:
- Przy spostrzeganiu emocji ważna jest nauka właściwych słów określających dane emocje i rozpoznania ich u innych.
- Przy zrozumieniu emocji ważne jest przyczynowo-skutkowe przeanalizowanie zachowań.
- By zarządzać emocjami trzeba posiąść dwie poprzednie umiejętności, a następnie dogłębnie zrozumieć emocje i poznać ich przyczyny. Nauczyć się też technik rozładowywania emocji.
- W asymilacji emocji trzeba się nauczyć zasad ułatwiających szybkie i sprawne wykorzystanie emocji.
- Swoją wiedzę można rozwijać poprzez psychoterapię indywidualną, grupową lub za pomocą podręczników.
Was this helpful?
0 / 0