Renowacja felg nie jest prostym zabiegiem. Łuszczące się felgi lub rudawo rdzawy nalot na ich powierzchni poważnie wpływa na pogorszenie wyglądu naszego auta. Nie poddawajmy się jednak zbyt łatwo, gdyż wiekowe obręcze możemy przy odrobinie wysiłku odnowić, przywracając im stary, atrakcyjny wygląd. Jeżeli oddajemy felgi do serwisu to krok po kroku przeanalizujmy ten proces i zastosujmy się do kilku prostych rad.
Po pierwsze felgi trzeba sprawdzić pod kątem uszkodzeń mechanicznych. Profesjonalne serwisy oferują diagnostykę pod kątem uszkodzeń, typowania felg do prostowania, spawania czy toczenia rantów. W tym miejscu, po zdiagnozowaniu stopnia uszkodzeń, powinna się znaleźć wycena kosztu naprawy felg oraz ewentualnych kosztów usług dodatkowych. Nowoczesne warsztaty oponiarskie mają możliwość serwisowania kół do 24 cali. Oferują ponadto bardzo szeroki wachlarz kolorów. Renowacje przeważnie wykonuje się na miejscu, bez konieczności wcześniejszego umawiania wizyty, w godzinach pracy zakładu. W wielu zakładach oponiarskich renowacja felg to zabieg wykonywany non stop, zatem nie wymaga on specjalnych przygotowań ze strony serwisu.
Kolejny etap to prostowanie, spawanie lub toczenie rantów felg wytypowanych do tych zabiegów w pierwszym etapie przyjmowania do naprawy. Nawet bardzo pokrzywione felgi dają się z reguły, przy użyciu nowoczesnego sprzętu, wyprostować. Nie bez znaczenia jest tu także czynnik ludzki – felgi oddawajmy w opiekę tylko doświadczonym fachowcom, nawet za cenę nieco wyższych kosztów naprawy. W wysoce wyspecjalizowanych warsztatach można natrafić na usługę spawania felg oraz naprawiania rantów w osłonie argonu, co zapewnia jej najwyższą jakość. Proces toczenie rantu to stoczenie go na specjalnej maszynie. Ranty, w przypadku felg aluminiowych, bardzo często ulegają uszkodzeniu, są narażane na zadrapania. Zatem w przypadku bardzo uszkodzonych rantów zabieg toczenia jest konieczny. Zakłady, z wieloletnią tradycją i profesjonalnym podejściem, nie przyjmą do renowacji felgi, której dalszy żywot budzi wątpliwości. Kolejny krok to odlakierowanie i piaskowanie felg. Odbywa się to w specjalnych kabinach do usuwania starego lakieru i odczyszczania felg z rdzawych nalotów. W zależności od wielkości kabiny piaskarni niektóre warsztaty oferują nie tylko możliwość odczyszczenia felg, ale także możliwość renowacji ram motocyklowych, zderzaków aut terenowych, ram rowerów itp. W przypadku felg aluminiowych stosuje się przeważnie odlakierowanie chemiczne, co pozwala na dotarcie do czystego odlewu. Następnie metodą strumieniowo – ścierną oczyszcza się felgi. Taki zabieg ma na celu przygotowanie powierzchni felgi do malowania proszkowego. Jeżeli chodzi o felgi stalowe to są one po takim zabiegu zabezpieczane profesjonalnym płynem przeciwko korozji.
Pora zatem przejść do ostatniego etapu, jakim jest malowanie felg. Przeważnie proces ten polega na nakładaniu na powierzchnię felgi lakieru proszkowego. Po wypiaskowaniu felgę szlifuje się, by zniwelować zadrapania, nierówności, wgniecenia. Zaznaczyć trzeba, że w pierwszym etapie piaskowania felgi są podkładowane, ponieważ podkład pozwala na dokładne pokrycie powierzchnią lakierniczą. W drugim etapie nakładany jest kolor. W niektórych przypadkach, zwłaszcza gdy felga była bardzo zaniedbana, może okazać się pomocne pokrycie jej tzw. farbą transparentną, czyli bezbarwnym lakierem, który zapewni feldze połysk i odporność na przyszłość.
Na koniec oczywiście na felgi trzeba nałożyć opony. Felgi piaskowane można montować po wystudzeniu ich do temperatury otoczenia. Pamiętajmy jednak, że w ciągu pierwszych 24 godzin mamy do czynienia z tzw. sieciowaniem lakieru proszkowego. Jeżeli w ciągu tego okresu nie występują żadne problemy z trwałością lakieru, można domniemywać, że proces przebiegł bez zarzutu.
Jeżeli akurat nie stać nas na regenerację felgi w profesjonalnym zakładzie spróbujmy podjąć się odnawiania sami. Pracę zacznijmy od zaopatrzenia się w potrzebne narzędzia. Potem szczotką drucianą, zakładaną do wiertarki, oczyśćmy powierzchnię felgi z zadrapań, nierówności i rdzy. Zróbmy to dokładnie również na zgięciach i w zakamarkach. Po gruntownym oczyszczeniu, zmatowimy całą powierzchnie za pomocą papieru wodnego P1200. Aby odtłuścić felgi przesmarujmy je benzyną ekstrakcyjną. Dalej wymieszajmy szpachlę z utwardzeniem i nałóżmy ją na ubytki. Odłóżmy felgę na co najmniej 12 godzin. Następnego dnia pracę zacznijmy od szlifowania szpachli drobnym papierem ściernym, tak by nie było różnicy między oryginalną powierzchnią felgi a tą zaszpachlowaną. Nakładamy następnie warstwę podkładu, po wyschnięciu, nakładamy farbę w sprayu. W zależności od stopnia krycia powinno się stosować od 2 do 4 cienkich warstw farby. Po nałożeniu ostatniej warstwy, felgi odkładamy do wyschnięcia na 24 godziny. Po wyschnięciu możemy się cieszyć efektem naszej pracy. Koszt zakupu materiałów to ok. 140 zł.
Was this helpful?
1 / 0