Savoir vivre w pracy

Coraz częściej i chętniej korzystamy z zasad dobrego wychowania na wszystkich płaszczyznach naszego życia. Dotyczy to zarówno życia prywatnego, relacji między pracowniczych czy kontaktów biznesowych. Wysokiej kultury osobistej wymaga się od każdego pracownika firmy bez względu na profil prowadzonej przez nią działalności. Dobrze wychowani pracownicy, umiejący się zachować w każdej sytuacji budują wizerunek i prestiż firmy.

W kwestii powitania sprawa nie jest skomplikowana. Pracownik zawsze kłania się przełożonemu, wchodzący do pomieszczenia osobie już tam się znajdującej bez względu na wiek i płeć czy zajmowane stanowisko. Przy spotkaniu służbowym powitanie następuje od szefa, nawet jeśli w jego towarzystwie jest kobieta lub starszy mężczyzna. Gdy przełożony wchodzi do pokoju , pracownicy nie muszą wstawać, przełożony lub szef powinien pozdrowić pracowników a oni po uprzednim odpowiedzeniu kontynuować swoja pracę. Jeżeli przełożony zdecyduje się na podanie reki pracownikowi mężczyzna wstaje a kobieta siedzi. Jednak jeśli rozmowa jest kontynuowana to powinna wstać a przełożony powinien poprosić ją aby znowu usiadła. Kobieta przy witaniu się siedzi.

Przechodzenie na „ty”. Zasada przechodzenia na ty w zasadzie zawsze jest taka sama. W zależnościach służbowych zawsze osoba starsza rangą proponuje to osobie młodszej, i zawsze to kobieta proponuje to mężczyźnie. Przed zaproponowaniem przejścia na „ty” jednak należy dobrze się zastanowić aby za jakiś czas gorzko tego nie żałować.

Kwestia ubioru jest niezwykle istotna i nie dotyczy to tylko pierwszego spotkania z pracodawcą. Zgodnie z zasadą „orły są szare a papugi pstre”, powinniśmy w swojej szafie powinniśmy posiadać stonowane, eleganckie stroje. Ubiór ma znaczny wpływ na to jak postrzegani jesteśmy przez innych. Do biura nieodpowiednie są stroje odsłaniające za wiele: kuse spódniczki, prześwitujące materiały. Nie wskazane są też przesadne dodatki. Mężczyźni zaś powinni wystrzegać się sandałów, rozpiętych koszul i poluzowanych krawatów które świadczą o niedbalstwie. Reasumując osoby przykładające dużą wagę do wyglądu postrzegane są jako profesjonalne i ambitne. Makijaż do pracy to dość delikatna kwestia. Powinien być on bardzo delikatny i subtelny. Nie wskazana jest również mocna opalenizna co odnosi się zarówno do kobiet jak i mężczyzn. Tu króluje zasada „mniej znaczy lepiej”.

Was this helpful?

0 / 0