Zajęcia kompensacyjne

zajecia-kompensacyjne_m-2028860Niektórzy naukowcy w gestii których znajduje się dziecko i jego rozwój, bardzo często zwracają uwagę, iż nie istnieje pojęcie złych dzieci czy trudnych dzieci. Są za to dzieci, które nie nadążają w rozwoju za swoimi rówieśnikami. Dzieci te bardzo szybko i łatwo dostrzegają swoją inność. Czują się odrzucane i nieakceptowane. Nawet jeśli są lubiane w klasie szkolnej czy przedszkolu to podświadomie zdają sobie sprawę, że są gorsze w pewnych czynnościach. Zadania jakie ich rówieśnikom przychodzą bez trudu, od nich wymagają większego wysiłku. Czasami nie udają się one wcale.

Wówczas w dzieciach budzi się przede wszystkim niewiara we własne siły, zaniżone poczucie własnej wartości a także agresja. Najczęściej przyczynami takiego stanu rzeczy są pewne niedoskonałości i nieprawidłowości rozwojowe. Dotyczy to zarówno dzieci w wieku przedszkolnym jak i dzieci uczęszczających do szkół. Ogromną pomocą dla nich, może okazać się uczestnictwo w specjalnych zajęciach. Określane są one jako zajęcia kompensacyjne. Jak sama nazwa wskazuje – ich głównym zadaniem jest likwidowanie tych trudności rozwojowych w stopniu możliwie najwyższym. Zajęcia kompensacyjne w przedszkolu jak i w szkole prowadzone są przez specjalistę: psychopedagoga. Zajęcia te jednak różnią się od siebie zarówno przebiegiem jak i swoją treścią. Jest to uzależnione głównie od wieku dziecka jakie zostaje skierowane na nie.

w-szkole_m-1110568Zajęcia kompensacyjne w przedszkolu

Zajęcia odbywające się w przedszkolu dotyczą przede wszystkim poprawieniu i udoskonaleniu funkcji psychomotorycznych. Zajęcia kompensacyjne w przedszkolu to doskonalenie sprawności ruchowej i manualnej. To także usprawnianie funkcji wzrokowej i słuchowej oraz orientacji przestrzennej.

Zajęcia kompensacyjne w szkole

Zajęcia kompensacyjne w szkole to kształcenie i doskonalenie takich podstawowych czynności jak: pisanie, czytanie, liczenie. Prócz tego ćwiczenia wykonywane przez dzieci dotyczą też rozwoju zaburzonych lub upośledzonych funkcji psychomotorycznych.

w-przedszkolu_m-2097812Dzieci bardzo chętnie uczestniczą w tego typu zajęciach, gdyż ich uwagę przyciąga głównie ich ciekawa i atrakcyjna forma. Są to najczęściej ćwiczenia z wykorzystywaniem bardzo rozmaitych pomocy dydaktycznych. Dzięki temu dziecko dużo szybciej i łatwiej przyswaja pewne wiadomości. Odtwarzanie wymaganych czynności także nie sprawia mu większych trudności. To co ważne to także fakt iż często zajęcia kompensacyjne są organizowane tylko dla jednego czy dwójki dzieci. Niekiedy jest tak, że wyniki indywidualnej pracy z dzieckiem z pewnymi deficytami, daje dużo więcej pozytywnych efektów niż zajęcia grupowe.

Zajęcia kompensacyjne dla dzieci szkolnych czy przedszkolnych, odbywają się poza godzinami lekcyjnymi. Są na nie wyznaczone specjalne dni w tygodniu – najczęściej są to dwa dni w tygodniu. Nigdy jednak nie odbywają się one pod rząd tylko w odstępie kilku dniu.

W niektórych przypadkach zajęcia kompensacyjne są łączone z innym ich rodzajem. Mówi się wówczas że dziecko zostaje skierowane na zajęcia kompensacyjno wyrównawcze. Tego typu zajęcia kierowane są głównie do dzieci w wieku szkolnym. Zajęcia tego typu przypominają charakterem, przedłużenie tych przedmiotów i tych umiejętności szkolnych, z którymi dziecko sobie wyraźnie nie radzi. Dzięki nim uczeń nie tylko pokonuje trudności w nauce ale także ma szansę na pozbycie się problemów z pełną adaptacją do środowiska rówieśniczego. W zajęciach tego typu bierze zazwyczaj udział kilkoro dzieci, o takich samych lub bardzo podobnych trudnościach. Odbywają się one również poza godzinami lekcyjnymi. Prowadzone są jednak przez nauczyciela, który dodatkowo przechodzi specjalistyczne szkolenie by mógł również służyć jako terapeuta.

Was this helpful?

0 / 0