Gotowanie i wypieki

Gotowanie na parze dotarło do Polski stosunkowo niedawno, nie spotkało się też ze zbyt wielkim zainteresowaniem. Charakterystyczną cechą kuchni polskiej jest bowiem używanie dużych ilości tłuszczu. Polacy lubią jeść potrawy bardzo tłuste, smażone, duszone, lub gotowane tradycyjnie, na wodzie. Sztuka gotowania na parze charakterystyczna jest dla kuchni dalekiego wschodu, w świecie rozsławili ją Japończycy i Chińczycy. Ta jedna z najstarszych technik przyrządzania potraw wróciła niedawno do łask za sprawą swoich właściwości zdrowotnych.

Gotowanie na parze

Gotowanie tą metodą pozwala na zachowanie naturalności smaku, koloru i konsystencji przyrządzanych dań. Najważniejszą jednak zaletą takiego gotowania jest maksymalne ograniczenie utraty witamin i mikroelementów, która przy tradycyjnym gotowaniu jest ogromna. Na przykład strata witaminy C przy zwykłej metodzie gotowania wynosi aż 70%, zaś gotowanie na parze pozwala ograniczyć ją do 40%. Warto wiedzieć więc, co wylewamy razem z wywarem spod warzyw.

Wbrew obiegowym opiniom, potrawy sporządzone na parze wodnej są też smaczne i bardziej aromatyczne, zachowują bowiem większość swojego naturalnego bogactwa. Krzywdzące opinie na temat mdłości i miałkości smaku potraw z pary wynikają z nawyków smakowych. Trudno jest bowiem żądać od człowieka, który przez kilkanaście czy kilkadziesiąt lat jadał potrawy w przeważającej mierze smażone i pieczone, aby nagle przestawił się na naturalny i nieskażony tłuszczem smak warzyw i innych produktów. Potrawy, które pozbawiamy ogromnej ilości tłuszczu i soli mogą nie smakować wystarczająco dobrze przez pewien czas. Drugą sprawą jest ciągle zbyt mała wiedza ludzi dotycząca gotowania na parze. Często potrawy przez nas gotowane spędzają w garnku czy parowarze zbyt dużo czasu (lub za mało), nie wiemy też, jak takie danie się przyprawia. Trzeba wiedzieć, że tłuszcz i sól, którą eliminujemy zastąpić można ziołami i przyprawami, które nadadzą potrawie unikalnego smaku i zapachu, dodatkowo aktywizując nasz układ pokarmowy.

Gotowanie na parze - dieta

Aby gotować na parze nie potrzeba nam już żadnych środków które dodawaliśmy dawniej, masła, smalcu czy oleju. Danie stanie się o wiele zdrowsze i lekkie, nie będzie „siedzieć nam na żołądku”. Gotowanie na parze eliminuje więc w dużym stopniu problemy z cholesterolem i ciśnieniem.

Wielu ludzi twierdzi, że na parze nie da się ugotować dużej grupy produktów. Nic bardziej mylnego, gdyż gotowanie na parze jest metodą uniwersalną, można ją stosować do każdego produktu z wyjątkiem grzybów, gdyż tracą one zbyt dużo wody w takim procesie. Możemy na parze przyrządzić praktycznie wszystkie warzywa (poza pomidorami i liściastymi), owoce. Dobrze dotuje się również ryż, kasze wszelkiego typu, kluski, makaron.

Gotowanie na parze - zalety

• lekkostrawność,
• mniejsze straty substancji odżywczych,
• szybkie zmiękczanie tkanek produktu,
• niewielka zawartość tłuszczu.

Zaletą gotowania na parze jest też możliwość jednoczesnego przyrządzania wszelkiego typu produktów. Trzeba jedynie pamiętać o czasie przygotowywania różnego typu rzeczy, wiadomo, że warzywa przygotowywać będziemy krócej od mięsa. Pamiętając o podstawowych zasadach unikniemy rozgotowanych jarzyn czy twardawego mięsa.

Gotowanie na parze - naczynia

Gotowanie na parze nie musi się odbywać w specjalnych urządzeniach. Najprostszą, chociaż odrobinę partyzancką metodą jest gotowanie w zwykłym garnku z pomocą miski żaroodpornej i talerza. Wygląda to tak, że na talerzu układamy produkty, które chcemy przygotować. Napełniamy następnie garnek wodą do poziomu dwóch centymetrów, wkładamy żaroodporną miskę z położonym na niej talerzem. Na koniec przykrywamy garnek i gotujemy. Tradycyjnym zestawem do gotowania na parze, stosowanym przez kucharzy z dalekiego wschodu jest chiński wok i bambusowy koszyk. Dzięki zastosowaniu takiego zestawu spotykają się podczas gotowania na parze żywioły drzewa, ognia, ziemi, metalu i wody. Wiadomo wszakże, że ludzie kultury dalekowschodniej lubują się w filozofii feng shui.

Kolejną możliwością jest zakupienie praktycznego w użyciu garnka do gotowania na parze. Zasada gotowania jest bardzo podobna, garnuszek taki ma wbudowany specjalny koszyk na przyrządzane produkty. Rozwiązaniem dla nowicjuszy może okazać się też praktyczna wkładka do garnka, która zastępuje koszyczek. Wodę podgrzewa się w zwykłym garnku. Najmniej absorbującą metodą pozwalającą nam na łatwe gotowanie na parze jest stosowanie parowaru. Parowar to urządzenie na prąd, ma wbudowany pojemnik na wodę i kilka poziomów półeczek na produkty.

Komentarze: